Avatar billede guldfisken19 Nybegynder
10. december 2012 - 21:38 Der er 9 kommentarer

Matematik spørgsmål

Hej eksperter.
Vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig med at udregne antallet af måder, hvorpå man kan ombytte seks par af bogstaver ud af 26??
Håber der er nogen der kan hjælpe :)
Avatar billede vejmand Juniormester
10. december 2012 - 21:47 #1
Måske er det bare mig, men jeg forstår ikke spørgsmålet?
Avatar billede guldfisken19 Nybegynder
10. december 2012 - 22:12 #2
okay kan også prøve at forklare med eksempler:
Man har 26 bogstaver og ud fra dem skal man tage 6 par, eksempelvis AB CD EF GH IJ KL
så er mit spørgsmål hvor mange forskellige kombinationer/muligheder der er hvormed man kan ombytte disse par?
Avatar billede vejmand Juniormester
10. december 2012 - 22:19 #3
Prøv at vise et eksempel, hvor du ombytter dem.....
Det er stadig uklart for mig, hvad du ønsker....
Avatar billede guldfisken19 Nybegynder
11. december 2012 - 00:04 #4
altså det er hvor mange forskellige muligheder der er for at sætte de 26 tal sammen i 6 par.
Ud af de 26 kan man jo sammensætte de 6 par:
AB CD EF GH IJ KL
Men man kan også sammensætte disse par:
MN OP QR ST UV WX
Og disse 6 par:
AZ SX DC FV GB HN
QA WS ED RF TG YH
TG YH UJ IK OL PM
WX EC RV TB YN UM
Der er altså rigtig mange muligheder for at sætte 6 par sammen ud af 26, og jeg er bare interesseret i hvor mange der er og hvordan man regner det ud ;)
Det er vist noget kombinatorik og noget statistik vi er ude i der..
Avatar billede vejmand Juniormester
11. december 2012 - 00:13 #5
Ok, nu forstår jeg. Men jeg kan desværre ikke løse opgaven......
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2012 - 01:25 #6
Umiddelbart vil jeg mene at det maa vaere:

C(C(26,2),6)
Avatar billede finb Ekspert
11. december 2012 - 14:49 #7
Jeg tror, det er:
26 fakultet minus 20 fakultet
Avatar billede finb Ekspert
11. december 2012 - 14:54 #8
Eller
26 fakultet / 20 fakultet
Avatar billede jens48 Ekspert
16. december 2012 - 04:02 #9
Du skal først udvælge 12 bogstaver blandt 26. Det giver 9.657.700 muligheder, når der ikke tages hensyn til rækkefølgen. Resultatet kommer af 26!/12!/(26-12)!
Men der er nogle forudsætninger der ikke er oplyst. Er parret AB det samme som BA? Er rækkefølgen af parrene betydende? Altså: skal AB CD.... og CD AB.... betragtes som to forskellige tilfælde? Hvis både sammensætningen af parrene og deres rækkefølge er betydende skal ovenstående tal ganges med 12!
26!/(26-12)!=4.626.053.752.320.000 (min computer regner kun med 13 betydende cifre, og da jeg ikke har regnet efter vil jeg ikke udelukke at det er med afrunding)