Avatar billede ndifil Nybegynder
31. januar 2013 - 11:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sccess feld tal til tekst

Hej

Jeg har en Access tabel hvor et felt med datatype Tal indeholder tekst, hvis jeg ændre datatypen til tekst ser det rigtigt ud.

Hvis jeg køre en tabeloprettelses Query konverteres dataene til tal

id    sted_id    Brugerid    Dato
113    2120    Benny    16-02-2012

id    sted_id    Brugerid    Dato
113    2120    392    16-02-2012

Hvordan får jeg konverteret Tal feltet til Tekst og bevare verdien "Benny"

/Finn
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2013 - 11:21 #1
i stedet for at konvertere, kan du sætte felterne sammen i en forespærgsel således:

Udtryk1: [felt1] & " " & [felt2]
Avatar billede ndifil Nybegynder
31. januar 2013 - 12:13 #2
Datatype Tal og indholdet Benny
Når jeg ændre datatypen til Tekst bliver indholdet ændret til 392.
Hvordan kan man ændre datatypen og bevare indholdet.
/Finn
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2013 - 16:52 #3
Man kan godt have en tabel med et felt af typen tal, der i dataark tabelvisning viser feltet som noget der er relateret til tallet.
Hvis f.eks, der foreligger en tabel:

Bruger(navn,Brugerid)
"Benny",392

Og en anden tabel:
Steder(id    sted_id    Brugerid    Dato)
113    2120    Benny    16-02-2012

og der i fanen 'opslag',  vedr. feltet Brugerid i tabeldesignvisning, står kombinatinsboks og rækkekilden: Bruger - så vises ikke brugerID men det relaterede felt fra Tabellen Bruger.

Hvis man så laver feltet om til tekst, brydes forbindelse og 392 bliver til "392"

Der er smarte er, hvis der er flere tabeller, at skulle benny gå hen og tage navneforandring, så er kun et sted det skal rettes ;)
Avatar billede ndifil Nybegynder
31. januar 2013 - 17:33 #4
Men når Tal feltet indeholder Benny og det laves om til Tekst bliver indholdet til 392

Hvordan kan man feltet fra tal til Tekst og bevare indholdet Benny.
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2013 - 17:46 #5
Lav et nyt tekstfelt i tabellen. Derefter en opdateringsforespørgsel der sender data fra det oprindelige felt i det nye tekstfelt.
Avatar billede ndifil Nybegynder
31. januar 2013 - 18:14 #6
Når jeg gør det bliver Benny til 392
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2013 - 18:24 #7
vedr. #4
Du konkludere forkert pga. præsentationen - Et talfelt kan kun indeholde tal - der er igen "benny" i talfeltet
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2013 - 18:23 #8
I VERY MUCH doubt that a numerical field contains text.

I'd like to see that.
Avatar billede ndifil Nybegynder
31. januar 2013 - 20:41 #9
Avatar billede terry Ekspert
31. januar 2013 - 20:55 #10
As brugerekspert indicates, you have very likely a realtionship to another table which actually contains the user name.

Try opening the relationships window
Avatar billede ndifil Nybegynder
01. februar 2013 - 08:28 #11
The relationships window is empty
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2013 - 09:42 #12
then right click in the window and choose to show the tables. Add ALL of your tables.

Do you see any lines (relationships) between any of the tables?
Avatar billede ndifil Nybegynder
01. februar 2013 - 09:45 #13
Det er løst, jeg exeportrede tabellen til Excel og importerede igen til en ny tabel med datatype Tekst
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2013 - 10:25 #14
well as long as your happy with your solution. Doesnt really answer why you had a problem though.
Avatar billede ndifil Nybegynder
01. februar 2013 - 11:19 #15
There is no linire between any of the tables in the realtionship
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2013 - 13:37 #16
can you send me the original dB?

ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2013 - 15:19 #17
I've exchanged emails with Finn.

In design view you can see that there is a TAB (Lookup). Here you can see that the contents of the drop down for the field BrugerID comes from table Brugere. This is the reason why you see the bruger navn and not the actual ID. But I can assure yium the ID (number) IS in the field BrugerID.

Try this.
In the properties, alter the column Widths property from 0cm;2,54cm to 1,0cm;2,54cm and save the changes.
Now open the table. Now you will see the number and not the name. But if you try selecting a new ID from the list you will see both the ID and the name.

The combo has very likely been added manually because if it was done using DataType Lookup Wizard it automatically also creates a relationship which is visible in the RElationships window.