En række af verdens største forsikringsselskaber overvejer at lukke for muligheden for at købe forsikringer mod fejl og skader forårsaget af AI.
Ifølge Financial Times er store forsikringsselskaber som AIG, Great American og WR Berkley langt fremme i overvejelserne om at lukke for salget af forsikringer mod AI.
Ifølge avisen er forsikringsselskaberne nervøse for området, fordi de frygter at blive indblandet i meget dyre og komplekser sager om ansvarsforholdet i AI-sager.
AI er i rivende udvikling for tiden, hvor de kunstige intelligenser bliver bedre og klogere nærmest uge for uge.
Den store ting for tiden er AI-agenterne, som er små, relativt autonome systemer, som man som bruger kan sætte til at udføre opgaver på ens vegne.
Forsikringsselskaberne ser her en stor risiko for at stå tilbage med krav om store udbetalinger, hvis nu en AI-agent træffer beslutninger, som viser sig at føre til skader eller store erstatningskrav.
Den hastige udvikling gør samtidig, at forsikringsselskaberne - og mange andre - er mere eller mindre ude af kontrol over retningen. I det ligger der en stor risiko for dem.
Ifølge Financial Times er der samtidig store fordele for forsikringsselskaberne i AI, som i stor stil kan anvendes til effektiviseringer, øget indblik og til at få overblik over nye muligheder og lignende.