Avatar billede haastrup Novice
04. februar 2013 - 18:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg opslag på celle med dato

Hej Eksperter,

Garanteret en ret simpel opgave, men jeg mangler lige den viden i sidder med.

Jeg vil blot have excel til at fortælle mig datoen for det sidste "kryds i kalenderen".

Mit ark er som følger:

En række med datoer fra 1.9.12-31.12.12 (i cellerne g1:dx1)

I hver række nedenunder har jeg et navn på en deltager og jeg sætter blot et "x" hver gang de har optrådt.

Så f.eks. hvis række 2 tilhører Dorthe vil et kryds i hhv. P2 og Y2 vise at hun har optrådt hhv den 10.9.12 og den 19.9.12

Nu vil jeg så gerne have excel til at fortælle mig, i kolonne F hvornår hun sidst har optrådt.

Det er sikekrt en simpel lookup eller noget, men kan bare ikke lige greje den.

Kan i hjælpe mig med at skrue den sammen?

Så at jeg i Dorthes tilfælde i celle F2 vil få resultatet "19.9.12"

Håber jeg har forklaret mig ordentligt.

På forhånd mange tusinde tak for hjælpen.
Avatar billede natkatten Mester
04. februar 2013 - 19:11 #1
Den er nu ikke helt simpel, idet den - hvis jeg forstår opbygningen af dit regneark - kræver enten VBA eller en matriksformel.

Her er et eksempel på en løsning med en matriksformel:

http://gupl.dk/691340/
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2013 - 19:54 #2
Og her er en makroløsning
http://gupl.dk/691342/
Nedenstående makro er brugt:

Sub dato()
For x = 2 To 11 '2 er første række, 11 er sidste række
For y = 128 To 7 Step -1 ' 128 er sidste kolonne, 7 er første
If Cells(x, y) = "x" Then
Cells(x, 6) = Cells(1, y)
GoTo a:
End If
Next
a:
Next
End Sub
Avatar billede haastrup Novice
04. februar 2013 - 19:59 #3
Hej Natkatten,

Tak for dit svar.

Ok, måske er det virkelig svært, men umiddelbart tror jeg bare det er mig der har forklaret mig bøvlet...lad mig lige prøve igen.

Det eneste jeg søger er at excel tjekker for det seneste kryds sat i en given række (f.eks. fra g2:dx2).

Når den finder det sidste kryds i rækken (f.eks. q2), skal den bare kigge på den øverste celle i den pågældende kolonne (q1) for at finde datoen (eller værdi hvis dato bliver noget baks) som står i række 1 i den pågældende kolonne.

Denne dato (værdi) fra celle Q1 vil jeg så gerne have vist i kolonne F for den pågældende række, altså i dette tilfælde F2

Ved ikke om det var en bedre forklaring.
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2013 - 20:07 #4
Hej Haastrup,
Din første forklaring var OK, og Natkattens løsning virker upåklageligt.
Avatar billede natkatten Mester
04. februar 2013 - 20:08 #5
Hmm, er det ikke det mit regneark gør?
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2013 - 20:13 #6
Har du husket at gemme formlerne som matrixformeler (Ctrl + Shift + Enter).
Ellers må du bruge min makro
Avatar billede haastrup Novice
04. februar 2013 - 20:17 #7
Hej Natkatten,

Jo det virker fortrinligt, 1000 tak :-)

Kan den bruges i mit ark uden at jeg skal ind og lave ting o "baggrunden" på excel, så som det VBA du nævnte?

Det er bare en "ren" formel?
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2013 - 20:18 #8
natkattens formel løser opgaven, men det er ikke nødvendigt med en matrixformel:

=SLÅ.OP(2;1/($G2:$DX2="X");$G$1:$DX$1)

Hans
Avatar billede haastrup Novice
04. februar 2013 - 20:19 #9
Hej Jens,

Makroer er jeg ikke så stærk i, hvorfor jeg ledte efter den (i mine naive excel øjne) "nemme" løsning, med "blot" en formel.
Avatar billede haastrup Novice
04. februar 2013 - 20:20 #10
aah dkhanknu,

Der var den jeg ledte efter, den simple opslags formel....lad mig lige teste den.. :-)
Avatar billede haastrup Novice
04. februar 2013 - 20:27 #11
Wow,

Endnu en gang kan jeg kun sige jeg elsker det her sted og de fantastiske hjerner det bringer sammen og tilføjer til min :-)

dkhanknu laver den simpleste løsning som oprindeligt var den jeg gik efter, så det bliver i den sidste ende den som jeg vælger som svar, selvom alle tre løsninger virker.

Endnu en gang tak for jeres formidable problem-løsnings-parathed herinde som hjælper folk der som jeg er gået i hårknude med en, for jer, dejlig simpel opgave.
Avatar billede haastrup Novice
04. februar 2013 - 20:28 #12
Min office er på engels så der hedder den LOOKUP og så skulle jeg bare lige ændre formatet på cellen til dato, så kører det på skinner. :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2013 - 23:45 #13
OK.
Hans