Avatar billede ldklusse Praktikant
21. februar 2013 - 17:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Søg efter tekst og find.....

Jeg har brug for at søge i et andet ark efter en tekststreng. Når denne er fundet, ved jeg at det data som skal bruges står 6 rækker længere nede i kolonne "G".

Jeg er kommet så langt med min funktion/søgning at jeg kan skrive den kolonne/række jeg skal bruge data fra. Men lige nu skriver den så kun kolonne og række nummer. Så mangler at den tager de data som står i dette felt og indsætter det der hvor min formel står.
Her er koden:
="G" & TEXT(6+MATCH("tekst";Data!A1:A301;0);0)

Jeg søger altså i et ark som hedder "Data" i kolonne A efter strengen "tekst".
I mit eksempel bliver min værdi til "G21" men der skal ikke stå G21, men den skal tage den værdi som står i ark "Data" G21 og indsætte i formel feltet.

Det er sikkert ikke så svært når man ved hvordan.
Håber på der er nogle som kan hjælpe mig videre her.

På forhånd tak
Lars Kuhlmann
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 17:53 #1
Det må være funktionen INDIREKTE du skal ha fat i: http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/indirekte-HP005209139.aspx

Jeg har Dansk udgave, så det er nok ikke helt det samme i din.....
Avatar billede ldklusse Praktikant
21. februar 2013 - 18:56 #2
Har prøvet at bruge INDIRECT funktionen, men det giver mig bare "0"
=INDIRECT("G"&TEXT(6+MATCH("tekst";Data!A1:A301;0);0))

Bruger jeg funktionen forkert eller?

Lars Kuhlmann
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 19:06 #3
Hmmm, måske du kan uploade et eksempel her: http://gratisupload.dk/

og så poste linket til filen herind...
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 19:08 #4
Prøv for eksempel med:

=OFFSET($A$1;MATCH("tekst";data!A1:A301;0)-1;6)

Hans
Avatar billede ldklusse Praktikant
21. februar 2013 - 19:27 #5
Hans. Jeg for "0" når jeg bruger din formula. Jeg kan ikke se hvor i koden er der vælges at det er kolonne "G" som data skal tages fra.

Link til min test Excel fil.
http://gupl.dk/692280/

Lars Kuhlmann
Avatar billede ldklusse Praktikant
21. februar 2013 - 19:43 #6
nyt link uden password.
http://gupl.dk/692281/
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 19:48 #7
Jeg ved ikke hvad du gør, men du kan prøve at se denne fil.

http://gupl.dk/692282/

Hans
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 19:51 #8
Prøv med:
=INDIRECT("Data!G"&TEXT(6+MATCH("tekst";Data!A1:A301;0);0))

Det virker her.......
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2013 - 20:06 #9
Ja jeg bemærker fførst nu, at du skriver:

... som skal bruges står 6 rækker længere nede i kolonne "G".

Men er der ikke en inkonsistens når du samtidig skriver, at:

... Jeg søger altså i et ark som hedder "Data" i kolonne A efter strengen "tekst".
I mit eksempel bliver min værdi til "G21" men der skal ikke stå G21, men den skal tage den værdi som står i ark "Data" G21 og indsætte i formel feltet.

Under alle omstændigheder skulle du nu have fået løsninger der dækker begge tilfælde.

Hans
Avatar billede ldklusse Praktikant
21. februar 2013 - 22:41 #10
Vejmand.
Den virker også her.
=INDIRECT("Data!G"&TEXT(6+MATCH("tekst";Data!A1:A301;0);0))

Den er bare lige spot on.
Avatar billede ldklusse Praktikant
21. februar 2013 - 22:43 #11
Vejmand.
Jeg kan vist ikke give point før der er lavet et svar.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. februar 2013 - 22:47 #12
Oki, så kommer her et svar.  :-)