Avatar billede bais Juniormester
02. marts 2013 - 19:26 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

SSd Harddisk hvilken ata 300 samsung ssd 840

Hej jeg har en Asus bærbar x53sm-sx023v hvor forbindelsen til Harddisken er en serial ata-300, hvis jeg forstår det rigtigt.

Hvordan kan man se om det er en sata 3 eller sata 6 forbindelse der er til harddisken i en bærbar, og generelt ?

Her er linket til den bærbar jeg har http://kortlink.dk/ah9z

Mit spørgsmål er at jeg vil have en ssd i og har kigget på Samsung ssd 840 serie i alm og pro og der er en serial ata 600 forbindelse, hvad kan jeg regne med når den bærbar kun har serial ata 300, og vil der være nogen fordel at købe pro serien ?

Mvh Jan
Avatar billede Blueeyez Mester
02. marts 2013 - 19:54 #1
En harddisk med sataIII kan godt sidde i en bærbar med sataII port, du vil blot ikke kunne udnytte harddiskens arbejdshastighed mere end 50%
Avatar billede Blueeyez Mester
02. marts 2013 - 20:03 #2
Bærbaren har sataII port vil ikke tro det er sataIII med en sataII harddisk
Avatar billede bais Juniormester
02. marts 2013 - 20:17 #3
hvordan ser du det, altså om det er en sata 2 eller 3 og harddisk sata 2 ?

så vil jeg så ikke få det fulde udbytte af en ssd disk , hvad betyder seial ata 300 og serial ata 600 ?

mvh Jan
Avatar billede Blueeyez Mester
02. marts 2013 - 20:48 #4
Det står på siden undet udvidet info der star harddisken er sataII (grænseflade) og jeg kan derfor ikke tro det er sataIII port i bærbaren, men du kan godt sætte en sataIII ssd i den..

Sata 300 og 600 er betegnelse for højeste overførelseshastighed de kan levere igennem sata porten..

300 MB/s
600 MB/s

Hvis en sataIII ssd er på pris niveau med en sataII så vælg IIIeren.. Men smid link til de ssder du har kigget på så vil jeg godt se på dem ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. marts 2013 - 21:41 #5
På SATA 300 MB/s vil du ha glæde af maks hastighed over 300 MB/s, forstået på den måde at en hurtig disk ikke kun har høj tophastighed (som du ikke kan udnytte), men også lav bundhastighed, således at diskens gennemsnit vil ligge højere.

Som du kan se på dette billed er der ingen af diskene som kan levere 300 MB/s i gennemsnit, ikke engang verdens hurtigste consumer SSD (Samsung 840 pro).
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 04:54 #6
**På SATA 300 MB/s vil du ha glæde af maks hastighed over 300 MB/s, forstået på den måde at en hurtig disk ikke kun har høj tophastighed (som du ikke kan udnytte), men også **HØJ bundhastighed, således at diskens gennemsnit vil ligge højere.
Avatar billede bais Juniormester
03. marts 2013 - 12:32 #7
her er linkene til de ssd diske jeg har kigget på de skal jo ikke fylde for meget når de skal sidde i en bærbar

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=765972

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=765948

den sidste her ved jeg ikke om kan være i en bærbar, og hvad mener i jeg skal gå efter ?

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=750724

Mvh Jan
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 12:59 #8
#7 samsung pro er den hurtigste når det kommer til IOPS hvilket er arbejdshastigheden.. Men samsung ssderne bruger mindst 10 gange mere strøm end kingston..

Dog fordi man går dfter ydeevne så samsung pro.. Du kan se mine kilder her under:

http://m.samsung.com/us/computer/memory-storage/MZ-7TD120BW#specs

http://m.samsung.com/us/computer/memory-storage/MZ-7PD128BW#specs

http://www.kingston.com/datasheets/sh103s3_en.pdf
Avatar billede bais Juniormester
03. marts 2013 - 13:12 #9
ja men vil jeg få nok ud af hastigheden med den bærbar jeg har ?

mvh Jan
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 13:32 #10
Jeg ved ikke om overførelsen skal deles lige over eller om sataII porten vil blive brugt 100%

Det jeg kigger på er hvor mange IOPS den læser/skriver med og kingston har højere læse/skrive i overførelse men lavere IOPS hvilket betyder den nok kan overføre hurtigt men den er ikke hurtig hvis der sker for meget

Men lad tråden stå åben, kan være nogen har anden viden :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 14:39 #11
Blueeyez Du plejer at ha gode post, men her har nogen vist fået lokket dig ud på alt for dybt vand.

Jeg citere lige Toms Hardware (vi kan nok blive enige om det er et af nettets bedste test/review site)...
Although we've had it for a very limited time, Samsung's 840 Pro is making a good first impression in our lab. It's very quick, topping a majority of our benchmark charts. Moreover, it achieves its great performance while using less power than its competition. This makes the 840 Pro the fastest, most efficient SSD we've seen to date.

Her et andet sted i artiklen...
The difference this time is that capacity matters more. Larger models tend to consume slightly more power during use, though the outcome still largely lines up by brand.

Samsung impresses us yet again. The company's latest SSD consumes the least amount of power during idle and during use, all the while offering top-of-the-line performance. When it comes to power efficiency, Samsung's 840 Pro is the clear winner.

Selv med 512 GB slå den mindre SSD!

Du får også lige et billed, det siger som sagt mere end 1000 ord...
http://media.bestofmicro.com/R/N/353507/original/power_pcmark7.png

@basis
Jeg vil anbefale dig Samsung 840 pro hvis du vil ha det hurtigste og har råd.
Alternativt Samsung 840 (ikke pro), især deres 250 GB udgave gør det godt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 14:49 #12
Lad mig om ikke i samme åndedrag, så i næste sige; lad vær med at gå op i strømforbruget på SSD, det er virkelig ikke værd at gå op i under 1 watt mere eller mindre for privatpersoner.

Skal der spares strøm, så se i stedet på PSU, der er nemlig noget at hente.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 14:55 #13
Kingstons ssd:

Power consumption
0.455 W (TYP) idle / 1.58 W (TYP) read / 2.11 W (TYP) write

Samsung pro:

Power Consumption: .15W
Voltage: 5V ± 5%

Samsung std:

Power Consumption: .15W
Voltage: 5V ± 5%

Kilderne er nævnt i post 8, måske forbruget er lavere men jeg nævner det producenten skriver :)

Så ja er på dybt vand, men tager gerne imod information om den reelevstrømforbrug hvis nogen ligger inde med de informationer ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 15:05 #14
Jeg så godt kilderne, det var derfor jeg ikke gav dig "skylden", men lagde den over på info der er dårligt formidlet.

Strømforbruget i praksis (gennemsnit) kan du se på billedet jeg postede.

Gennemsnittet af strømforbruget er det vigtige hvis vi taler at spare strøm.
Det eneste jeg ville bruge 15watt tallet til, er når jeg skal beregne minimum for en PSU (der vil jeg afsætte 15watt).
Avatar billede Blueeyez Mester
03. marts 2013 - 15:16 #15
#14 ja okay ;)

Er helt enig i det du skriver men når et så højt strømforbrug nævnes ved en ssd bliver jeg ret bekymret.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 15:40 #16
Ja det kunne godt ha fremgået tydeligere, at det er tallet som anbefales afsat vedrørende PSU.  :-)

@basis
Mit råd står ved magt:
Jeg vil anbefale dig Samsung 840 pro hvis du vil ha det hurtigste og har råd.
Alternativt Samsung 840 (ikke pro), især deres 250 GB udgave gør det godt.

http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
Du spørger om du vil kunne mærke de hurtige.
Lad mig sige det sådan her: for at lave et gennemsnit, skal halvdelen ligge under gennemsnittet.

Da de bedste SSD i gennemsnit kan yde omkring 200 MB/s, så vil de i 50% af tiden være langsommere end 200 MB/s og her får du diskens max ydelse.

Tilbage er de 50% der ligger over gennemsnit, der vil du ha max ydelse til du rammer dit loft på 300 MB/s.

Et hurtigt GÆT siger du vil ha diskens max ydelse 70-75 % af tiden, de sidste 25-30 % af tiden vil du ha max ydelsen din controller tillader.
Avatar billede bais Juniormester
03. marts 2013 - 15:38 #17
Jeg tror det bliver Samsung 840 pro, jeg er heller ikke sikker på at Kingston kan være i min bærbar, der fylder Samsung ikke så meget.

Men tusind tak for svarene og jeg vil gerne give Blueeyez point

Mvh Jan
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 15:56 #18
Har regnet lidt ekstra og nået frem til:
Et hurtigt GÆT siger du vil ha diskens max ydelse 80 % af tiden, de sidste 20 % af tiden vil du ha max ydelsen din controller tillader.

De hurtige overførsler tager ikke samme mængde tid pr, MB. som de langsomme, men det er og bliver et estimat.
Avatar billede bais Juniormester
03. marts 2013 - 22:11 #19
super