Avatar billede plovski Novice
19. marts 2013 - 11:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

indstilling af Router til FTP server.

Hej Eksperter, jeg har et problem, måske to:

Jeg har sat min NAS (en Linksys DNS-323) op som FTP server med dens indbyggede software. Den sidder på 192.168.1.103. Og det virker fint, når jeg tilgår den fra mit lokale netværk. Problemet opstår, når jeg skal tilgå den fra det store net. Den lader ikke fremmede computere koble sig til. Jeg gætter på, at det har med routerens indstillinger at gøre, men det vender jeg tilbage til nederst. Her først hvad jeg har gjort, så I kan se, hvad problemet ikke er

Jeg har forsøgt fra min telefon (via 3g), fra computere på andre netværk og med denne online klient, der netop er designet til test af ftp servere: www.infobyip.com/ftptest.php

Fik den tanke, at det måske var NAS'ens software, den var gal med, og  opdaterede denne. Det blev det ikke bedre af Jeg har sat en filezilla server op på min anden computer. Den fungerede lokalt, men ikke udefra verden.

Så der er formentlig ikke noget galt med NAS'en eller min opsætning af dens software eller filezilla. Det må ligge i Routeren (en netgear WNR2000). Den har jeg sat til at forwarde indkommende trafik på fra port 20-21 til ftp servernes lokale ip-addresser.

Det hjælper ikke. Jeg er ret sikker på, at jeg har sat mine port forward indstillinger korrekt. Så jeg går ud fra, at én eller anden indstilling i routeren blokerer for indkommende trafik. Eller, at noget andet er galt.

Venligst, PF
Avatar billede Blueeyez Mester
19. marts 2013 - 11:40 #1
Du skal tillade gatewayens port til ftpen, kan tænkes det er 192.168.1.100

Under portforwarding i din router burde du kunne åbn 192.168.1.xxx du kan se billed herunder hvor jeg har gjort det på min router - https://www.dropbox.com/s/jdbkmo8hcjijcym/Photo%2019-03-13%2011.38.54.png
Avatar billede plovski Novice
19. marts 2013 - 12:44 #2
Hej, tak for det Blueeyez.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det med at åbne for gatewayen.

Skal man forstå det sådan, at gatewayen er en ydre dør, der regulerer trafikken inden den bliver sendt videre til enhederne på det lokale netværk?

Hos mig fortæller ipconfig /all at default gateway er 192.168.1.1, så det er vel den, der skal åbnes for?

Sluttelig, hvad sætter jeg portene til (det fremgår ikke af dit billede). Jeg skal angive porte, ellers får jeg ikke lov at trykke OK eller apply.

Skal jeg beholde det entry, hvor jeg peger trafikken fra port 21 til min ftp server (sammen med entryet til gatewayen?

Tak igen, PF
Avatar billede Blueeyez Mester
19. marts 2013 - 13:03 #3
Avatar billede Blueeyez Mester
08. april 2013 - 21:13 #4
Afmelder overvågning på tråden.