Avatar billede Beanux Nybegynder
01. maj 2013 - 10:34 Der er 11 kommentarer

Ændring af tal pil op / pil ned.

Jeg sidder og leger lidt med en opgave.

Jeg har 6 måneder, og under hver månede står der hvor mange biler hver enkelte person har solgt.

Jeg vil gerne have at hvis en person f. eks har solgt mindre biler end forrige Måned kommer der en rød pil ned af, og hvis personen selvfølgelig har solgt flere end forrige Måned får han en pil op af :)

Ville være dejligt hvis nogle enten kunne sende et link til en Tutorial for at gøre dette, eller blot skrive her hvordan jeg gør dette :)

http://gupl.dk/695882/

Der kan i hente mit Excel ark :)
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2013 - 10:42 #1
Hvilken version af Excel har du? 2010?
Avatar billede Beanux Nybegynder
01. maj 2013 - 11:25 #2
Jeg bruger Excel 2013 :) .. Men tror at funktionerne lægger samme sted :)
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2013 - 12:09 #3
Ved ikke hvor meget nyt, der er sket i Excel 2013 på dette område, men du skal benytte betinget formatering. Du kan f.eks. benytte ikoner som i dette eksempel:

http://gupl.dk/695886/

Det kan diskuteres, hvor meget overblik der fås ved at benytte ikoner for udviklingen i salget måned for måned. Og der er rigtigt mange muligheder for at vise udviklinger vha. betinget formatering!
Avatar billede Beanux Nybegynder
01. maj 2013 - 12:44 #4
Tusind tak for det, er der nogle chancer for du gider forklare:

1. Hvordan gjorde du sådan at den ikke laver pil ved første tal :) .

2. Markerede du ellers bare alle andre Kolonner / rækker samlet, og lavede en formatering, eller tog du 2 Felter af gangen eller hvordan gjorde du :)..
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2013 - 12:55 #5
Jeg var nødsaget til at gøre det manuelt. Og eftersom jeg jo ikke kunne sammenligne januar-tallene med tidligere salg, så er der ikke anvendt betinget formattering her. Hvis du ønsker at fortsætte på f.eks. et andet ark, så kan du jo vælge at referere til dette i den formel, som skal sættes op.

Nu har jeg ikke selv 2013 (endnu), men jeg håber, at Microsoft har gjort det endnu lettere at anvende betinget formatering. Anvendt rigtigt vil det med fordel kunne benyttes i rigtigt mange regneark. Men som tidligere sagt er min holdning, at funktionen skal anvendes med måde. Dvs. at man skal beslutte sig for, hvad der skal fremhæves. I dit eksempel vil jeg mene, at det giver mere værdi, hvis du enten:

a) Måned for måned markerer f.eks. største salg ("månedens medarbejder") og laveste salg
b) For hver medarbejder markerer måneden med det største salg
Avatar billede Beanux Nybegynder
01. maj 2013 - 12:59 #6
Det er ikke så meget fordi det direkte skal bruges til noget, sidder bare og lærer alle funktionerne :) vil gerne blive god til Excel :)

Hvordan gjorde du det så manuelt :) ? .. Plz bare et bette hint ;-) Kunne være nice, sådan jeg kan komme i gang med at smide opgaven sammen, og sætte den ordentlig op :)
Avatar billede natkatten Mester
01. maj 2013 - 13:18 #7
Jeg tror ikke, at der findes så meget på dansk, men prøv at google på f.eks.: Excel "conditional formatting" icons

Det tricky i dit regneark (og det der for mig krævede manuelle formler) var, at jeg skulle sammenligne med forrige måned. Hvis du laver det på en hel række (samme medarbejder i 6 måneder) eller en kolonne (salg i en måned), vil du kunne få Excel til at lave det meste automatisk for dig.

Når jeg skriver "det for mig krævede manuelle formler" så er det fordi, at det sanssynligvis kan laves smartere! I Excel er der stort altid flere/mange løsninger på samme problem!
Avatar billede sdh Mester
01. maj 2013 - 14:35 #8
Jeg har "leget" lidt med din fil. Du kan se resultatet via nedenstående link. Jeg har modificeret med nogle andre formler som jeg synes er mere hensigtsmæssige og lavet lidt flet celler hist og pist.

http://gupl.dk/695897/

Så må vi se om du kan bruge det:-)
Avatar billede Beanux Nybegynder
01. maj 2013 - 17:52 #9
#8

- Tusind tak, du har lavet nogle nice ting om :) .. Sidder lige og kigger lidt på hvordan de forskellige fungere.

Dog ligesom forrige svar, vil jeg gerne bede dig om at forklare 100% hvordan du har gjort det med Ikonerne :) .

Når jeg markere alle månederne får jeg følgende problemer.

1. Den laver også < ^ > v pilene ved første månede, hvilket den selvfølgelig ikke skal, da der intet salg har været måneden før denne.

2. Der udover gør den det heller ikke rigtigt, hvis jeg bare markere allesammen, så laver den f. eks > hvis 2 tal er ens ligemeget hvor de står, og den laver V hvis 2 andre tal er ens , ligemeget hvor de står :)
Avatar billede sdh Mester
02. maj 2013 - 09:41 #10
Som du kan se har jeg lavet nogle formler i ikon kolonnerne hvor jeg fratrækker forrige måneds resultat (udviklingen mellem de enkelte måneder).Marker de områder du ønsker ikonerne skal være - i dette tilfælde er det række 4 til 11 og kolonnerne G:I:K:M:O - Herefter laver jeg den betinget formatering - går ind i menuen for betinget formatering - Vælg ny regel - vælger den øverste regel - formater alle celler på basis af deres værdier - vælger ikonsæt under formattypografi - vælger ikontype (pil) - angive regel - type = tal i begge rækker - sætter første række til: >0 - anden række til >= 0 - i boksen vis kun ikon sættes flueben - tryk herefter på OK knap - i næste biled tryk ligeledes på ok.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. maj 2013 - 10:23 #11
En anden løsning, med formler og formatering:
http://gupl.dk/695931/