Avatar billede cubie Novice
14. juni 2013 - 22:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Relation mellem varer og kategorier

Hej...
Okay, jeg har svært ved hvor jeg skal placere mit spørgsmål her på siden, men nu prøver jeg i denne kategori.

Jeg er ved at flytte en webshop, hvor jeg har fået 3 eksporterede excel filer ud, som skal importeres i et nyt sytem. 1 fil med varer, 1 fil med varekategorier og 1 fil med relationer mellem varer og katergorier.

Jeg har et excel ark, som viser filen med relationer mellem varer og kategorier:

Kolonne 1: Varenummer (itemGuid)
Kolonne 2: Varekategori (itemGroupGuid)

Excel arket viser, at et varenummer kan optråde x-antal gange i kolonne 1 alt efter hvor mange varekategorier en vare ligger i. Giver det mening?
Okay; én vare kan ligge i  flere kategorier. Derfor kan varenummer optræde flere gange i kolonne 1, alt efter hvor mange kategorier den ligger i.

Det jeg har brug for er, at et varenummer kun optager én linie. Varens kategorier skal altså samles i én celle med et komma mellem hver kategori.

Så altså nu ser filen således ud:

Vare A - Kategori E
Vare A - Kategori F
Vare A - Kategori T

Jeg vil gerne, at den kommer til at se således ud:

Vare A - Kategori E, Kategori F, Kategori T

Hvordan kan jeg gøre det forholdsvis automatisk med følgende fil:
http://firewerk.dk/projekt/varegruppe.zip

Tak skal I have : )
Avatar billede supertekst Ekspert
14. juni 2013 - 23:47 #1
Med VBA kan det lade sig gøre.

Jeg er lige ved at tro at der ligge noget lignende i gl. Excel spørgsmål.
Avatar billede jens48 Ekspert
14. juni 2013 - 23:48 #2
Nedenfor finder du 2 forskellige makroer, der kan bruges, hvis varenr. og kategori skal vises i samme ark som du har relationerne i.
Makro 1, hvis der kun skal bruges en linie. Varenummer sættes ind i celle E4 og kategorierne vises i celle F4 efter kørsel af makroen:

Sub Kategori()
Dim LastRow As Long
Dim x As Long
Dim y As String
Dim z As Long
y = "Kategori: "
LastRow = Range("A65536").End(xlUp).Row
For x = 2 To LastRow
If Cells(4, 5) = Cells(x, 1) Then
y = y & Cells(x, 2) & ", "
End If
Next
z = Len(y)
y = Left(y, z - 2)
Cells(4, 6) = y
End Sub

Makro 2, hvis der skal være flere linier med varenumre. Varenumrene sættes ind i kolonne E og kategorierne vises automatisk i kolonne F:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("E:E")) Is Nothing Then
Dim LastRow As Long
Dim x As Long
Dim y As String
Dim z As Long
y = "Kategori: "
LastRow = Range("A65536").End(xlUp).Row
For x = 2 To LastRow
If Target = Cells(x, 1) Then
y = y & Cells(x, 2) & ", "
End If
Next
z = Len(y)
y = Left(y, z - 2)
Target.Offset(0, 1) = y
End If
End Sub
Avatar billede cubie Novice
15. juni 2013 - 08:26 #3
Hej Jens
Det tyder jo rigtig godt. Men jeg er ikke skarp i makroer. Hvordan gøres det? Kan du evt. køre det på den fil jeg har vedhæftet?
Avatar billede jens48 Ekspert
15. juni 2013 - 17:56 #4
Hej Cubie,
Jeg har uploaded en fil http://gupl.dk/697769/, hvor der på den ene side bruges første makro og på den anden side den anden. Håber det kan bruges.
Mvh.
Jens
Avatar billede cubie Novice
15. juni 2013 - 18:03 #5
Hej Jens
Tak for det. Det kan sagtens få mig videre. Smid et svar : )

Og igen, tak for din tid.
Avatar billede jens48 Ekspert
15. juni 2013 - 18:16 #6
Du får et svar.