Avatar billede Thingo Nybegynder
23. juni 2013 - 20:52 Der er 9 kommentarer

Global ip = Fast ip?

Hej eksperter har søgt lidt her inde men ikke fundet præcist svar.

Simpelt spørgsmål. Har jeg ret i at en Global ip er det samme som fast ip? altså en der aldrig skifter.

- Mikkel
Avatar billede amews_aj Nybegynder
23. juni 2013 - 21:17 #1
Nej.

Det er global vs lokal, og fast vs dynamisk.

Fast IP: En der aldrig skifter
Dynamisk IP: En der skifter
Global IP: Den IP andre genkender din computer på ved netværkskommunikation.
Lokal IP: En IP der kun gælder indenfor dit eget lokale netværk (hvis du er bag en router).

Hvis du er bag en router får du en lokal (oftest dynamisk) ip af din router, typisk på formen: 192.168.1.XXX
Men da det gælder for alle der sidder bag en router, kan du ikke sende en besked til naboen på hans lokale IP, da din router vil betragte det som en maskine indenfor dit eget netværk - dit eget hjem.
Du skal i stedet kende hans globale IP, altså typisk den IP hans router får tildelt af internetudbyderen. Routeren vil så oversætte addressen på indgående kommunikation til den lokale IP på hans computer.

Håber det gav nogenlunde mening :)
Avatar billede Thingo Nybegynder
23. juni 2013 - 21:32 #2
Altså det var sådan set også lidt det jeg også var kommet frem til. Grunden til min forvirring er at min internetudbyder vil have jeg skal bestille global ip for at jeg kan bruge porte til fx ftp og Fjernskrivebord.
Det skal hertil siges at jeg på nuværende tidpunkt ikke engang kan få lov at tilgå en FTP server hos surftown.

Og det er sådan set det jeg prøver at få til at give mening, eftersom at jeg intet problem har haft ved TDC med at forwarde, selvom jeg selvfølgelig altid skulle kende min nuværende ip uadtil.

Og da jeg var af den overbevisning at jeg altid har en global ip, regnede jeg lidt med at han mener fast ip?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
23. juni 2013 - 21:42 #3
Du mener at du ikke kan få adgang til en FTP server? Altså ikke at du forsøger at hoste din egen FTP server på din egen maskine?

Uanset hvad burde det ikke være nødvendigt med en fast IP. Ulempen med den dynamiske er jo blot at du af og til skal bruge en ny IP når du skal tilgå din egen FTP server fra en computer udenfor dit lokale netværk.

Dog, hvis du bor på et kollegie (eller et sted med tilsvarende opsætning), så kan du risikere at du ikke får din egen forbindelse med en Global IP, men kun en lokal IP indenfor kollegiet. Dermed vil du ikke kunne lave port forwarding selv, og sætte en FTP server op.

Men hvis du mener at tilgå en FTP server udenfor dit eget netværk (fx surftown som du nævner), så burde der ikke være nogen specielle krav. I princippet kan internetudbyderen blokere for de porte der skal bruges til FTP, men jeg vil mene det er temmelig unormalt, medmindre du er på et restriktivt netværk (arbejde, skole el.lign).

Er du sikker på det ikke skyldes noget helt andet? Forkerte FTP oplysninger - en firewall på din egen maskine - en fejl i FTP programmet... ?
Avatar billede lclemens Nybegynder
23. juni 2013 - 22:13 #4
Visse udbydere giver deres kunder en lokal/privat ip for at spare på de globale. Dvs. din router har nok en privat ip på wan-siden - og kan derfor ikke nås direkte udefra.

Nogle gange betyder global også fast (afhængig af udbyder), da man opnår en global ved at købe en fast :-)
Avatar billede Thingo Nybegynder
23. juni 2013 - 22:44 #5
#4 Lyder igrunden meget plausibelt da der er tale om noget lokalnet der sender nettet trådløst. Har bare aldrig tænkt over at de selvfølgelig kunne have administreret det som du nævner. Men min ip adresse udadtil er eller godt nok 213.x.x.x. Nå men bottom line er at jeg skal have en global ip men spørger lige lidt til deres opbygning før jeg bestiller:) Mange tak for hjælpen begge 2, #4 smid lige svar:)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
23. juni 2013 - 22:52 #6
Ikke fordi jeg insisterer for at få point, men var det ikke det samme jeg skrev i #3?
"Dog, hvis du bor på et kollegie (eller et sted med tilsvarende opsætning), så kan du risikere at du ikke får din egen forbindelse med en Global IP, men kun en lokal IP indenfor kollegiet."

Men som sagt, hvis du forsøger at tilgå en surftown FTP server, så burde en global IP altså ikke være nødvendig. Det er kun hvis folk udefra skal tilgå en server du har sat op på dit eget netværk.
Avatar billede lclemens Nybegynder
23. juni 2013 - 22:56 #7
Ser du 213.x.x.x på din router eller på en hjemmeside? Om du har en lokal eller global kan du kun se ved at logge på din router.
Avatar billede Thingo Nybegynder
23. juni 2013 - 23:21 #8
#6 my bad sorterede da bare fra da jeg læste det, da jeg ikke bor på kollegium. Og enig men det er bare mit eneste bud, da jeg i det sekund jeg hopper på hvilket som helst andet net sagtens kan tilgå den.

#7 Vi må være enige om at den 213.83.x.x den viser på minip.dk etc. er min WAN ip når at jeg kører et 192.x.x.x på mit LAN. Men 213.83.x.x er en global adresse. Antager at når han skriver jeg skal bestille en global adresse mener han fast global adresse, men spøger vidst lidt ind til det. Tak for hjælpen begge. Smid svar #6 så får du point som undskyldning for min hurtige antagelse:D

Forsat god aften.
Avatar billede lclemens Nybegynder
23. juni 2013 - 23:29 #9
myip.dk viser rigtig nok den ip du har på nettet. Problemet kan bare være, at mange er fælles om den ip (i så fald har man ikke en global).