Avatar billede krestensb Nybegynder
09. juli 2013 - 13:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forespørgsel på poster der ikke er under redigering?

Er det muligt at sætte en databaseserver op til kun at tillade en bruger at forespørge på poster der ikke er under redigering?

Vil det gøre noget for performance?

Kan man lægge sådan et kriterie ind i en forespørgsel?

Mvh Kresten
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. juli 2013 - 13:42 #1
Det er vel bare at fortælle basen hvornår den enkelte post er under redigering eller ej. Lav et ekstra felt der fortæller hvornår der redigeres, eller har jeg misforstået?

SELECT MitFelt FROM MinTabel WHERE rediger = 1
Avatar billede krestensb Nybegynder
09. juli 2013 - 14:05 #2
du har misforstået. Der er 117 brugere der hele tiden lægger nye poster ind i basen eller redigerer gamle poster. Det er de poster jeg vil udelukken fra forespørgslen.
Avatar billede MADOlsen Forsker
09. juli 2013 - 14:17 #3
Så har han vel heller ikke misforstået noget? Ellers har jeg i hvert fald også...
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. juli 2013 - 14:19 #4
Hvilken database? Er det et webinterface, hvor der redigeres? Er det et klientprogram der installeres?
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. juli 2013 - 14:26 #5
Prøver lige at forklare:

1. Du laver et ekstra felt i din tabel
2. Når bruger klikker på "Opdater"-knappen ændres status i det ekstra felt til 1 eller 0 (Dvs når du laver din forspørgsel, kan du bare søge på 1 eller 0)
3. Når bruger submitter/godkender sine ændringer, sættes status tilbage til 1 eller 0 og kan igen ses af andre brugere
Avatar billede krestensb Nybegynder
09. juli 2013 - 16:09 #6
Jeg har ikke adgang til at ændre i tabellerne. Det skal enten kunne ske i de forespørgsler jeg sender til databasen altså i sql-koden, eller i en generel opsætning af mine læse rettigheder.

Kan man udelukke en bruger af databasen fra at læse poster der er i gang med blive redigeret?
Avatar billede krestensb Nybegynder
09. juli 2013 - 16:10 #7
det er en meget stor database som bliver brugt til mange forskellige ting. Jeg har kun læseadgang, og bruger den til at lave forespørgler via access og sql.
Avatar billede krestensb Nybegynder
07. september 2013 - 21:58 #8
hest