Avatar billede Juliehs93 Nybegynder
02. august 2013 - 14:08 Der er 13 kommentarer

Søgefunktion uden database

Hej
Jeg er igang med et site og vil lave en søgefunktion der søger på produkter, uden en database. Hvordan gør jeg det? Jeg koder i asp.net.
Håber der er nogle som kan hjælpe?
Avatar billede websitenewbie Nybegynder
02. august 2013 - 14:11 #1
hvordan har du producter uden en database
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2013 - 14:21 #2
Du soeger i det du nu bruger til at gemme oplysninger om produkter.
Avatar billede Juliehs93 Nybegynder
02. august 2013 - 15:00 #3
Jeg har bare kodet det i html og css.
Avatar billede jjam Juniormester
02. august 2013 - 15:15 #4
Måske kan du vise en Google søgning på dit site.
Avatar billede Juliehs93 Nybegynder
02. august 2013 - 15:34 #5
Jamen jeg vil jo ikke søge på google men på sitet?
Avatar billede keysersoze Guru
02. august 2013 - 15:48 #6
Med en integreret Google søgning søger du kun internt på dit domæne. Manglen ved dette er, at siderne skal være indekseret først ellers vil indholdet ikke findes.

Den rigtige løsning er uden tvivl en database - et produktkatalog uden database må være et helvede at vedligeholde og gøre brugbart.
Avatar billede Juliehs93 Nybegynder
02. august 2013 - 15:54 #7
Pt. er der kun 3 produkter men ham jeg laver det for vil gerne have at man skal kunne søge på dem alligevel men jeg har ikke adgang til et database program. Men vil prøve google, hvordan forgår det?
Avatar billede keysersoze Guru
02. august 2013 - 16:42 #8
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2013 - 19:35 #9
Du kan godt lave noget ASP.NET (*) kode som soeger i eksterne filer.

Idag er databaser mere udbredte, men for 17-19 aar siden var søgning i eksterne filer meget udbredt.

*) eller et andet server side script sprog, men du har spurgt i en .NET kategori.
Avatar billede Juliehs93 Nybegynder
02. august 2013 - 19:55 #10
har du et forslag til hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2013 - 20:59 #11
scriptet lister alle filer i et bestemt dir, aabner filerne og laeser hele indholdet - hvis soegeord findes saa outputtes link til fil.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2013 - 21:00 #12
(det var den ikke optimerede udgave)
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
05. august 2013 - 18:04 #13
Du kan kalde html filerne det samme som det søgeord den skal ha, og dæg dem i samme mappe, og så kan du bruge DirectoryInfo.

Kode eksempler:

Visual Basic
Dim dir As New DirectoryInfo(Sti til mappe)
Dim list As New List(Of String)
For Each file As FileInfo In dir.GetFiles
    If Split(file.Name, Søgeord).Length > 1 Or file.Name = Søgeord Then
        list.Add(file.FullName)
    End If
Next
Dim result() As String = list.ToArray

C#
DirectoryInfo dir = new DirectoryInfo(Sti til mappe);
List<string> list = new List<string>();
foreach FileInfo file in dir.GetFiles() {
    if Strings.Split(file.Name, Søgeord).Length > 1 || file.Name == Søgeord {
        list.Add(file.FullName);
    }
string[] result = list.ToArray();

Variablen result er stierne til de filer der indholdte søgeordet.