Avatar billede edina Nybegynder
01. oktober 2013 - 12:53 Der er 1 kommentar

OpenVpn for nybegyndere???

Hej

Jeg har et stykke tid brugt OpenVpn access, det er også
fint nok som begynder, og det virker fint, men begrænsingen
er jo 2 bruger.

Så jeg ville gerne lære at sætte en "ren" OpenVpn op.

Mit system er Debian 7, og jeg har en del års erfaring med
netværk, og vpn er ikke helt nyt, men har søgt lavt og
højt efter nogen gode forklaringer til en begynder.

Har også hentet bogen OpenVpn cookbook, men er der virkeligt
ikke nogen der ude der har en godt link, eller gider tage
lidt tid af kalender og guide mig igang?

Jeg kan bruge det til privat ting, så det er igen hightech
opgave eller noget :)
Avatar billede Skumlos Nybegynder
02. oktober 2013 - 17:43 #1
Tjaeh hvis du kører Debian er det jo umiddelbart "bare" at apt-get'te openvpn, og få strikket CA, plus server og klient certifikater sammen vha. easy-rsa.

Som udgangspunkt bruger du build-ca, build-key-server og build-key til at lave disse. Så havner du normalt med nogle crt/key pairs du kan bruge.

Du skal så have en konfigurationsfil ind i /etc/openvpn/<vpn-navn>.conf der henviser til ca.crt samt serverens crt/key pair. Der er normalt nogle eksempler med også hvis jeg ikke husker forkert. Du skal så have fyldt lidt på af porte osv. men igen er eksemplerne normalt rimeligt lette at læse.

Bare for at få nogle begreber på plads, så er CA, certificate authority, som ligesom er "den" du stoler på til at signe dine certifikater, og dermed at certifikatet tilhører den det skal. Det vil i de fleste tilfælde bare være dig selv, hvis du da ikke skal være totalt vild og bruge en "rigtig" kommerciel CA til at signe (hvilket du nok ikke vil).

Serverens og klienternes certifikater skal så signes af den ca, hvilket klares af build-key(-server) hvis du holder det indenfor easy-rsa regi.

Kig lidt her: http://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/examples.html