Avatar billede Lund Novice
12. december 2013 - 11:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formatering af flere celler

Jeg ønsker hjælp til følgende:
Hvis jeg skifte baggrundsfarve på eks. cellen A3 på Ark1, så skal celle B5 på Ark2 skifte til samme farve automatisk.
Der er forskellig tekst i de to celler.
Jeg benytter Office 2010.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
12. december 2013 - 14:55 #1
Det nok nødvendigt at bruge VBA.
Med det eksempel du har givet, anbring nedenstående i kodemodulet for Ark1:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$A$5" Then
        Worksheets("Ark2").Range("B5").Range.Interior.Color = Target.Interior.Color
    End If

End Sub

(uden linjeskift efter =)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
12. december 2013 - 15:09 #2
... så lige at du havde skrevet A3, så er det selvfølgelig

If Target.Address = "$A$3" Then
..
Avatar billede Lund Novice
13. december 2013 - 08:33 #3
Tak for tilbagemeldingen, men jeg har desværre intet kendskab til VBA. Kan du med få step guide mig?

Jeg havde nok håbet på en løsning med noget Betinget formatering kombineret med en HVIS-formel.
Farven i cellen kan/skal enten være rød eller blå, så hvis jeg kan finde "det tekniske udtryk" for disse farver, vil jeg kunne opsætte to kriterier med en HVIS-formel.
Jeg har kigget på formlen "CELLE", men som jeg forstår den, returnerer den kun O og 1 for farven, men ikke selve farvekoden.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
13. december 2013 - 09:20 #4
Hvis du kan finde ud af hvilken farve der er i en celle med "CELLE", så kan du jo benytte en betinget formattering baseret på denne.

Du kan evt. have et ekstra ark, så fx Ark3!A3 indeholder oplysning om farven for Ark1!A3. Ark2!B5 skal så have formattering betinget på Ark3!A3.
Avatar billede Lund Novice
13. december 2013 - 16:59 #5
Ja, men det er her "koden knækker".
For CELLE returnerer kun et 1 eller 0 (Værdien 1, hvis cellen er formateret i farver for negative værdier, og ellers 0 (nul)).
Jeg mangler selve farvekoden og hvordan får jeg den?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
14. december 2013 - 09:43 #6
Ok, jeg troede at du havde en udgave af Excel der kunne noget med CELL som min version ikke kan.

Desværre har jeg prøvet mit eget forslag uden held; hverken Worksheet_SelectionChange eller Worksheet_Change bliver kaldt ved ændring af farve.

(i øvrigt for fuldstændighedens skyld: der er et Range for meget i min kode ovenfor: orksheets("Ark2").Range("B5").Range.Interior.Color ->orksheets("Ark2").Range("B5").Interior.Color)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
14. december 2013 - 09:48 #7
Du kan indsætte denne funktion:
Function CelleFarve(r As Range)
    CelleFarve = r.Interior.ColorIndex
End Function

Tryk Alt+F11 for at vise VBA-vindue
vælg Indsæt/Modul fra menuen
Indsæt funktionen (kopi/indsæt)
Luk VBA (Alt+Q eller brug menuen)
Sørg for at i Funktioner/Makroer/Sikkerhed, at sikkerhed er sat til lav.

Du kan bruge funktionen således
=CelleFarve(A3)
Denne giver et indeks for farven i celle A3
Avatar billede Lund Novice
16. december 2013 - 08:56 #8
Jeg forsøger lige lidt senere på dagen.
Avatar billede Lund Novice
02. januar 2014 - 13:01 #9
Hej stefanfuglsang
Jeg forsøger at give dig point, men synes ikke det virker.
Tak for hjælpen - du får pointene, når jeg lige finder ud af hvordan.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
02. januar 2014 - 13:12 #10
>Jeg forsøger at give dig point, men synes ikke det virker.

Det er fordi eksperten har et tåbeligt system, hvor der er forskel på "kommentar" og "svar", kun "svar" kan få point
Avatar billede Lund Novice
02. januar 2014 - 13:25 #11
Sådan! Tak for hjælpen.