Avatar billede kingjean Juniormester
27. december 2013 - 10:57 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Windows7 vil ej installere på nyformateret PC

Hej med Jer!

Det drejer sig om en stationær PC.
Der er 2 harddiske i maskinen.

Jeg forsøger at lægge en original Windows7 ind.
Maskinen booter fint op på skiven, og kører installationen igennem... men ved første genstart skrive rmaskinen bare;
"Loading operating system..." og der står den "til evig tid".

Dette sker på begge harddiske, som bliver nypartioneret/formateret hver gang.

Hvad kan der være galt - det er vel underligt hvis begge diske går død på samme tid?
Diskene lyder "normale", altså ingen underlige lyde eller andet.

På forhånd tak.

Mvh Jena.
27. december 2013 - 11:10 #1
Forslag/Tanke: Har du begge HD 'aktive' / monteret under installation ?

Afmonter den ene (der selvfølgelig ikke er den til styresystemet) og se hvad der så sker ?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2013 - 11:49 #2
Enig i #1.
Eller også skal du i bios fortælle hvilken disk der har 1 boot prioritet. Det kan man på nogle bios typer.
Avatar billede kingjean Juniormester
27. december 2013 - 12:01 #3
Jeg prøver lige at afmontere den ikke OS-dreve-harddisk.
Melder retur...  :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. december 2013 - 12:58 #4
Hej.

  Det er formodentlig AHCI, der driller dig. Prøv lige at sætte dine diske til "native IDE" eller "legacy IDE" i stedet - du kan altid enable AHCI bagefter, når driverne er installeret i OS'et.

De bedste hilsner
Avatar billede kingjean Juniormester
27. december 2013 - 13:54 #5
Det virkede med at fjerne "slave-disken".
Windows 7 er nu installeret.
Desværre har den ikke kunnet installere ethernet-driveren.
Så må jeg lige se om jeg kan finde driveren på Gigabytes hjemmeside... men det er lidt svært at finde modelnavnet på motherboardet...  :)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2013 - 13:57 #6
#4
"du kan altid enable AHCI bagefter, når driverne er installeret i OS'et."
Hvordan gør man det? Ud fra min erfaring kan man ikke få AHCI, hvis man ikke bruger det under installationen. Og er windows installeret uden AHCI, kan det ikke starte op, hvis AHCI bagefter aktiveret.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2013 - 14:03 #7
#5
Har du ikke en CD som hører til bundkortet? Jeg har Gigabyte, så hvis du ikke finder driveren, kan jeg lægge den på nettet til dig. Men det gør du vel nok, for netdriveren er vel den samme til alle deres bundkort?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2013 - 14:06 #8
Ps. Men hvis du gerne vil vide nummeret på bundkortet, kan dette lille program klare det:http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Avatar billede kingjean Juniormester
27. december 2013 - 23:28 #9
Det spiller bare nu.

Harddisk, hvor OS ikke skulle installeres - fjern strømmen hertil. Install Windows7 og sæt slavedisken til... og wupti.

Derefter tog jeg en tilfældig netkort-driver til Gigabyte, og det spiller også.

Smid svar begge 2 hvis I vil dele pointene!

MANGE TAK TIL JER!
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2013 - 08:25 #10
Jeg havde den ide at ahci ikke var det største problem når man installerede Windows 7.
Mente den i de fleste tilfælde lå med i installationen og installerede sata driver som det første.
Men jeg tager måske fejl her.
Har i hvert fald ikke tænkt ydeligere over det da jeg puttede Win 7 på en ældre xp maskine. I øvrigt er forskellen jo minimal, hvis det er den gamle sata disk type der sidder i. Ide disk max hastighed 133 mbit/sek vs 150 mbit/sek for sata.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2013 - 14:11 #11
#10
Det har du da også ret i. Hvis man sætter AHCI til inden install. er der ikke noget problem med det. Men det er et problem at installere AHCI bagefter. Jeg har set opskriften på nettet. Man skulle kunne ordne det i regedit, og noget har endog lavet et patch, som skulle gøre det automatisk, det fungerer bare ikke på min win 8.0. Og prøver man at sætte AHCI til, efter install uden, så bliver HDD ikke fundet.
Xp kan ikke installeres med AHCI sat til, No disk found, så opgraderer man fra XP, må man undvære AHCI.
Det er rigtig, at man ikke skal lave en installation med 2 HDD i maskinen, men problemet kunne muligvis være løst ved, at vise bios hvilken HDD der slulle bootes på.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2013 - 14:25 #12
#11 Kører du med sata 2 diske på bundkortet vil du jo så få en væsentlig nedsættelse af hastigheden på disken. Ville det ikke være en ide at installere den driver med F6 med det samme under installationen?
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2013 - 14:56 #13
:"med sata 2 diske på bundkortet vil du jo så få en væsentlig nedsættelse af hastigheden på disken." Hvorfor dog det?

Da jeg installerede XP lavede jeg først en Slipstreemed disk med sata driveren installeret, men det er jo ikke en AHCI driver.

Jeg har forøvrigt lige købt en 250GB SSD, og kan klart mærke, at nogle af mine prog. som f.eks Paint Shop Pro åbner hurtigere.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2013 - 15:52 #14
Ps. Det hævdes, at SSD kører læser/skriver betydelig hurtigere med AHCI. http://www.tweak.dk/article/Optimer_din_SSD_med_AHCI/127/1/1
Jeg vil pokkers gerne have det. Måske kan det afhjælpe mit problem med tab af forbindelse til disk og mus???
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2013 - 18:19 #15
#13 Nej du har ret. Jeg har misforstået begreberne.
Troede måske du kunne have achi enabled, da du havde sata driveren på din slipstream installations disk, men der har jeg så taget fejl.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2013 - 19:07 #16
AHCI :-) Ja man får automistisk en sata driver fra win7, men Microsoft burde have lavet et patch, så man altid kunne installere AHCI, jeg er sikker på, at mange glemmer det, hvis de i det hele taget ved det.
Avatar billede kingjean Juniormester
29. december 2013 - 11:53 #17
karise_larry --> Vil du ikke ha' halvdelen af pointene?
Det har du fortjent...  :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2013 - 11:58 #18
Smider lige en intern besked til ham :-)
29. december 2013 - 20:59 #19
Ping...