Avatar billede jesper_l Nybegynder
08. april 2014 - 14:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Definer en celles værdi ud fra anden celle

Hej Eksperter..

Jeg har et regneark hvor jeg har en masse data i et ark (talværdier) som jeg gerne vil have oversat til tekst...

Altså at tallet 7 f.eks. erstattes med teksten "God"

Jeg er klar over at jeg kan lave en "=Hvis" sætning, men da jeg har værdierne 1-23, som alle har deres egen værdi i ord, bliver dette noget af en "=hvis" sætning, der skal laves...

Jeg har lavet et ark hvor jeg har alle ordene skrevet ned i kolonne A...

Mit spørgsmål er så om jeg kan få Excel til at slå op i en celle, hvis koordinater er defineret ud fra den talværdi?

Altså f.eks. vil jeg gerne erstatte værdien 7 med det, som står i A7. Værdien 8 erstattes med det som står i A8 osv. osv.

Udfordringen består i at tallet bliver hentet fra et andet excelark og ikke er et tal jeg skriver ind...

Håber dette kan forstås.

ellers spørger I bare
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2014 - 14:36 #1
VBA eller formler?
Avatar billede jesper_l Nybegynder
08. april 2014 - 14:44 #2
Jeg bruger formler.

Har slet ikke forstand på VBA - men hvis det kan løses forholdsvis simpelt med VBA er jeg meget åben ;)

mvh
Jesper
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2014 - 15:44 #3
Højreklik på det ark, hvor tallene findes
Vis programkode
Kopier nedenstående og sæt ind. Luk VBA-vinduet
Bogstavoversigten forventes på Ark1 - ellers giv signal
--
Når du vil udføre koden - så:
- Indstil i Sikkerhedscenter (Excel indstillinger) at der kan anvendes makro
- Udførelse: Alt+F8 / Afspil makro erstatTalMedOrd

Hvis det kan hjælpe kan du få min model. Send en mail og jeg returnerer de, @-adresse under min profil

Public Sub erstatTalMedOrd()
Dim antalRæk As Integer, tal As Integer
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    For ræk = 1 To antalRæk
        Range("A" & ræk).Select
        If IsNumeric(Selection) = True Then
            tal = Selection.Value
            Selection = Sheets(1).Range("A" & tal)
        End If
    Next ræk
End Sub
Avatar billede jesper_l Nybegynder
08. april 2014 - 15:58 #4
Pb sendt :)

Den kommer med en fejl "400" ... det er det eneste der står

Mine tekstværdier står i første ark i kolonne A

og jeg har et ark hvor jeg skal have erstattet noget tal

mvh
Jesper
08. april 2014 - 16:06 #5
Det kan klares med en simpel LOPSLAG().

På Ark1 indsætter du en kolonne foran den nuværende og regisrerer tallene fra 1 til 23.
I A-kolonnen har du nu tallene fra 1-23, og i B-kolonnen de tilhørende værdier.

På det ark hvor du vil hente værdierne fra B-kolonnen indtastes følgende formel:
=LOPSLAG(B3;Ark1!A1:B23;2;FALSK)

B3 refererer til den celle der indeholder talværdien, der skal bruges til opslaget.
Avatar billede jesper_l Nybegynder
09. april 2014 - 20:47 #6
Lækkert med alle de forslag..
Har fået det til at virke vha. det VBA script som supertekst har givet mig, så hvis der bare bliver smidt et svar så returnerer jeg nogle point til dig, supertekst :)

Jeg prøvede det der lopslag også og det virkede også... Jeg anede ikke at der var en funktion som kunne dette i Excel .. det beviser bare at jeg har masser at lære endnu...

mange tak for jeres tid og hjælp :)

mvh
Jesper
Avatar billede supertekst Ekspert
09. april 2014 - 22:32 #7
Fint - det får du her..