Avatar billede Martinfys Nybegynder
08. oktober 2014 - 10:46 Der er 3 kommentarer

Matematik trekant.

sidder med denne opg: som jeg ikke kan dreje hvordan skal lave/ grib an med formeller/ håber på lidt hjælp

Beregn sider og vinkler i ABC, idet tan(A/2) = 0,5, sin(C/2) = 0,6 og radius i den indskrevne cirkel er 15 mm.

på forhånd tak.
Avatar billede anedi Ekspert
08. oktober 2014 - 11:47 #1
Det bliver vanskeligt at udregne med de givne oplysninger.
Det er ikke muligt at se den trekant du refererer til, og jeg vil tro der er nødvendige oplysninger i spørgsmålet, som du ikke har med her.

Og husk i øvrigt at lukke dine spørgsmål, så er der større chance for at få hjælp fremover.

Vh
Anedi
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. oktober 2014 - 12:28 #2
Du regne vinklen A og C ud, og dermed B.

Så mangler du "bare" størrelsen af trekanten. Men prøv lige A og C først.
Avatar billede falster Ekspert
09. oktober 2014 - 14:15 #3
... og henholdsvis A/2 og C/2 må være den mindste vinkel i hver sin retvinklede trekant, hvor den mindste katete er 15 mm og den længste katete er den halve trekantside. Som så kan beregnes, jf. trekantstilfældet her:

Givet to vinkler og en side[redigér wikikode]

I denne situation kan man finde den manglende vinkel ved hjælp af reglen om at trekantens vinkelsum skal være 180°, og derefter bruge sinusrelationen til at beregne længden af de tre sider.

http://da.wikipedia.org/wiki/Trekanttilf%C3%A6lde#Givet_to_vinkler_og_en_side