Jim Nielsen

Forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit

E-Mail

jim.nielsen@knowit.dk

Linkedin

Se Jim's LinkedIn profil

Jim Nielsen er forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit.

Han fungerer som rådgiver inden for datadrevet ledelse og digital transformation med særlig fokus på data science, IoT, robotics og kunstig intelligens i samspil med traditionel it.

Jim Nielsen har arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for business analytics næsten hele sit erhvervsliv, især i SAS Institute. Før SAS stod den på hardcore teknologi i bl.a. Siemens og Azlan (nu Tech Data).

Han er uddannet fra Copenhagen Business School og har taget kurser fra bl.a. INSEAD.
33 artikler på Computerworld

Jim Nielsen

Digitaliseringspartnerskabets fine tanker gør mig en smule småpessimistisk på Danmarks vegne

Klumme: I oktober udkom digitaliseringspartnerskabet med 46 forslag til Folketinget. Ikke bare luft og vindfrikadeller, men helt konkrete skridt, vi kan tage nu. Men gør vi det? Nja, jeg tvivler.

27. oktober 2021 kl. 11.41 | læs »

Derfor er DevOps ikke noget magisk tryllestøv, du lige kan købe ude i byen: Do’s and dont’s om DevOps

Klumme: Mange vil gerne sælge dig den magiske eliksir i form af et lækkert produkt (eller koncept/metode/filosofi/framework mm). Men man kan ikke ændre mennesker og organisation med et fingerknips. Selv om DevOps er et godt svar på en stor udfordring, så virker det ikke uden ledelse.

29. september 2021 kl. 13.08 | læs »

Så kan toplederne godt forlade det lavteknologiske ekkokammer: Mærsk har vist vejen

Klumme: Data og software trænger ind i næsten alle moderne jobfunktioner, men i strategirummet er den avancerede dataanalyse stadig en sjælden gæst.

5. august 2021 kl. 15.01 | læs »

Alle veje fører til Rom - men det er de uformelle greb, der hurtigst fører mod en strømlinet analytisk kultur

Klumme: Stadig flere arbejder med data i deres jobfunktion. Mængden, variationen og spændvidden af fænomenet ”analytiker” vokser i vores organisationer. Hvordan får man fælles retning og stordriftsfordele i stedet for kaos, spild og religionskrig til at kendetegne den spirende analytiske kultur?

10. juni 2021 kl. 13.16 | læs »

Topledere skal være (endnu) mere kloge på data og digitalisering

Klumme: Virksomhedernes tilgang til data skal både være strategisk og operationel. Jeg tror, at det er tidens største enkeltstående differentierende faktor. Derfor savner jeg den teknologiske dimension i rammeværker for god ledelse.

26. april 2021 kl. 11.40 | læs »

Flyt ikke til Silicon Valley. Flyt i skyen

Klumme: RPA (Robotic Process Automation) går som varmt brød i disse år, fordi den hurtige automatisering af rutineopgaver har god ROI. Boomet på procesautomatiseringens område rummer samtidig en markant historie om globalisering.

16. marts 2021 kl. 12.58 | læs »

Husk kroner og øre i dit næste hackathon

Klumme: Forestil dig først, at Danmark bruger kunstig intelligens til at aflæse luftfoto og finde hullerne i vejene. Skitsér dernæst de økonomiske fordele i form af mere effektiv vedligeholdelse og færre ulykker. Nu har du vundet en erhvervsministeriel hackathon.

18. februar 2021 kl. 12.31 | læs »
2

Læren af Trump: Vi må alle styre lysten til at spidsvinkle og til at male skabet med skeletterne alt for lyserødt

Klumme: Vi kan alle lære noget af den forrygende farceprægede tragedie, som Trumps fire år i Det Hvide Hus har været. Det handler om vores brug af sociale medier, om at være nikkedukke i egen organisation og en lille smule om takt og tone.  

19. januar 2021 kl. 11.30 | læs »
1

Kultur og modige ildsjæle gør en verden til forskel for kundeoplevelserne - det kan vi alle lære af Tony Hsieh

Klumme: Når vi bruger data til at skabe personaliserede kundeoplevelser og langsigtede kunderelationer, skal vi huske at brænde igennem. Man kan ikke købe det kundeorienterede DNA hos en CX-leverandør.

3. december 2020 kl. 14.41 | læs »

Vi skal eksperimentere og innovere meget mere og hurtigere: Infrastrukturen til data har fuld fart på

Klumme: Mange virksomheder sonderer i øjeblikket terrænet for backend-data-platforme. Med god grund. Leverandør-billedet er under hastig forandring, og værdiskabelsen gennem fleksibel adgang til data er ikke til at komme udenom. Får vi noget af det med i Danmarks digitaliserings-strategi?

2. november 2020 kl. 13.15 | læs »