Jim Nielsen

Forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit A/S

E-Mail

jim.nielsen@knowit.dk

Linkedin

Se Jim's LinkedIn profil

Jim Nielsen er forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit A/S.

Han fungerer som rådgiver inden for datadrevet ledelse og digital transformation med særlig fokus på data science, IoT, robotics og kunstig intelligens i samspil med traditionel it.

Jim Nielsen har arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for business analytics næsten hele sit erhvervsliv, især i SAS Institute. Før SAS stod den på hardcore teknologi i bl.a. Siemens og Azlan (nu Tech Data).

Han er uddannet fra Copenhagen Business School og har taget kurser fra bl.a. INSEAD.
21 artikler på Computerworld

Jim Nielsen

Sig mig: Lugter krisens ledelsesstil ikke ret meget af agil?

Klumme: De agile metoder minder om den ledelsesstil, som skal klare os gennem krisen. Derfor kan it-direktøren og de agilt erfarne nu virkeligt lære fra sig. Og når krisen er ovre, skal der holdes fast.

21. maj 2020 kl. 10.00 | læs »

Teknologi kortslutter organisationer, fordi kunden er konge

Klumme: Data rummer potentialet til at forstå den individuelle kunde og reagere passende. Det er i al sin rørende enkelhed årsagen til, at analytics og AI sætter dagsordenen. Den funktionsopdelte organisation kan ikke svare på kundeoplevelsens centrale udfordringer.

20. marts 2020 kl. 12.20 | læs »

Det nytter ikke noget at gå tøvende til kunstig intelligens og udnyttelse af data: Dataledelse kræver ”all-in”

Klumme: Data, software og kunstig intelligens er det nye sort - også langt uden for it-folkets rækker. Men hvis man skal udnytte potentialet, skal tøvende, distanceret og tvivlende tilgang i ledelsen afløses af ”all-in”.  Vi skal alle lære noget nyt, og vi skal bidrage til at udvikle morgendagens samarbejde mellem menneske og software.

24. januar 2020 kl. 14.40 | læs »

Kære SMV’er, sæt nu innovationen i drift   

Klumme: Meget tyder på at mindre og mellemstore danske virksomheder har en udfordring, når det kommer til digital forretningsudvikling. Vejen går over et opgør med tre kulturelle barrierer. 

3. januar 2020 kl. 10.00 | læs »
1

Fem sikre tips til at slippe af med kunder og opnå et mere mindfuldt erhvervsliv

Klumme Har du også fået nok? Hvor ville ens erhvervsliv dog være meget lettere, hvis vi slap for alle interne og eksterne kunder med deres krav og behov.

19. november 2019 kl. 14.45 | læs »
1

Det store drama om it og forretning: Nu bejler CDO'en på sit disruption-æsel med en krage og en singularity-træsko i hver hånd til prinsessen

Klumme: Efter adskillige årtier i it-branchen kan jeg konstatere, at vi til stadighed ser nyopsætninger af det klassiske drama (med stærke elementer af tragedie), som handler om relationen mellem it og forretning. Nu med CDO og agile påfuglefjer.

19. september 2019 kl. 09.43 | læs »

Usikker på effekten og værdien af chatbots? Jamen, så start da den første bot på en intern målgruppe

Klumme: Prognoserne spår AI, voice og chatbotter en voldsom vækst. Det handler om, at kundeservice flytter over på nye og mere dynamiske dataplatforme. Det kan forekomme uoverskueligt, men så kan man jo starte med en intern chatbot til medarbejderne.

6. august 2019 kl. 13.22 | læs »

Vi vælter os i mørkt stof og herreløse data - og det kan have stor værdi, hvis vi gør det rigtige

Klumme: Vi vælter os i det, som amerikanerne kalder ’dark data’. Det svarer en smule til, at støvlerne klistrer fast i guld, mens vi leder efter det med hakke og skovl.

17. juni 2019 kl. 09.45 | læs »

Data bør (også) være et aktiv fra CFO’ens synsvinkel

Klumme: Så var der den om HR-funktionen uden en liste over medarbejderne. En økonomidirektør uden overblik over finansielle aktiver, eller en logistikchef uden en lageroversigt. Utænkeligt. Fyringsgrund. Men når det kommer til data, så er ledelser og virksomheder som regel helt blanke. Det kommer vi til at lave om på.

11. april 2019 kl. 13.57 | læs »
1

Forstår du både teknik og forretning? Data-ledelse er morgendagens topledelse

Klumme: Processer og arkitekturer omkring data er den reelle og langsigtede nøgle til værdiskabelse. Der tales ganske vist om kunstig intelligens og robotter i én uendelighed, men det solide datagrundlag er også hér den afgørende forudsætning.

30. januar 2019 kl. 10.30 | læs »