Jim Nielsen

Forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit A/S

E-Mail

jim.nielsen@knowit.dk

Linkedin

Se Jim's LinkedIn profil

Jim Nielsen er forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit A/S.

Han fungerer som rådgiver inden for datadrevet ledelse og digital transformation med særlig fokus på data science, IoT, robotics og kunstig intelligens i samspil med traditionel it.

Jim Nielsen har arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for business analytics næsten hele sit erhvervsliv, især i SAS Institute. Før SAS stod den på hardcore teknologi i bl.a. Siemens og Azlan (nu Tech Data).

Han er uddannet fra Copenhagen Business School og har taget kurser fra bl.a. INSEAD.
27 artikler på Computerworld

Jim Nielsen

Husk kroner og øre i dit næste hackathon

Klumme: Forestil dig først, at Danmark bruger kunstig intelligens til at aflæse luftfoto og finde hullerne i vejene. Skitsér dernæst de økonomiske fordele i form af mere effektiv vedligeholdelse og færre ulykker. Nu har du vundet en erhvervsministeriel hackathon.

18. februar 2021 kl. 12.31 | læs »
2

Læren af Trump: Vi må alle styre lysten til at spidsvinkle og til at male skabet med skeletterne alt for lyserødt

Klumme: Vi kan alle lære noget af den forrygende farceprægede tragedie, som Trumps fire år i Det Hvide Hus har været. Det handler om vores brug af sociale medier, om at være nikkedukke i egen organisation og en lille smule om takt og tone.  

19. januar 2021 kl. 11.30 | læs »
1

Kultur og modige ildsjæle gør en verden til forskel for kundeoplevelserne - det kan vi alle lære af Tony Hsieh

Klumme: Når vi bruger data til at skabe personaliserede kundeoplevelser og langsigtede kunderelationer, skal vi huske at brænde igennem. Man kan ikke købe det kundeorienterede DNA hos en CX-leverandør.

3. december 2020 kl. 14.41 | læs »

Vi skal eksperimentere og innovere meget mere og hurtigere: Infrastrukturen til data har fuld fart på

Klumme: Mange virksomheder sonderer i øjeblikket terrænet for backend-data-platforme. Med god grund. Leverandør-billedet er under hastig forandring, og værdiskabelsen gennem fleksibel adgang til data er ikke til at komme udenom. Får vi noget af det med i Danmarks digitaliserings-strategi?

2. november 2020 kl. 13.15 | læs »

De små skridt og det teknologiske verdensherredømme

Klumme: Virksomhederne bygger digitale kundeoplevelser som aldrig før. Men i forhold til for to-tre år siden er digitalisering gledet ud af mediebilledet. Jeg tror, at det handler om vores tømmermænd med tech-giganternes magtmonopoler.     

18. august 2020 kl. 10.17 | læs »

Stil de rigtige spørgsmål, ellers er svaret ligegyldigt

Klumme Vil vi virkelig her i det herrens år 2020 stadig smykke os med farverige teknologiske lånefjer uden at have taget de ledelsesmæssige armbøjninger og gjort de forretningsmæssige knæløft? 

22. juni 2020 kl. 10.00 | læs »

Sig mig: Lugter krisens ledelsesstil ikke ret meget af agil?

Klumme: De agile metoder minder om den ledelsesstil, som skal klare os gennem krisen. Derfor kan it-direktøren og de agilt erfarne nu virkeligt lære fra sig. Og når krisen er ovre, skal der holdes fast.

21. maj 2020 kl. 10.00 | læs »

Teknologi kortslutter organisationer, fordi kunden er konge

Klumme: Data rummer potentialet til at forstå den individuelle kunde og reagere passende. Det er i al sin rørende enkelhed årsagen til, at analytics og AI sætter dagsordenen. Den funktionsopdelte organisation kan ikke svare på kundeoplevelsens centrale udfordringer.

20. marts 2020 kl. 12.20 | læs »

Det nytter ikke noget at gå tøvende til kunstig intelligens og udnyttelse af data: Dataledelse kræver ”all-in”

Klumme: Data, software og kunstig intelligens er det nye sort - også langt uden for it-folkets rækker. Men hvis man skal udnytte potentialet, skal tøvende, distanceret og tvivlende tilgang i ledelsen afløses af ”all-in”.  Vi skal alle lære noget nyt, og vi skal bidrage til at udvikle morgendagens samarbejde mellem menneske og software.

24. januar 2020 kl. 14.40 | læs »

Kære SMV’er, sæt nu innovationen i drift   

Klumme: Meget tyder på at mindre og mellemstore danske virksomheder har en udfordring, når det kommer til digital forretningsudvikling. Vejen går over et opgør med tre kulturelle barrierer. 

3. januar 2020 kl. 10.00 | læs »