Jim Nielsen

Forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit

E-Mail

jim.nielsen@knowit.dk

Linkedin

Se Jim's LinkedIn profil

Jim Nielsen er forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit.

Han fungerer som rådgiver inden for datadrevet ledelse og digital transformation med særlig fokus på data science, IoT, robotics og kunstig intelligens i samspil med traditionel it.

Jim Nielsen har arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for business analytics næsten hele sit erhvervsliv, især i SAS Institute. Før SAS stod den på hardcore teknologi i bl.a. Siemens og Azlan (nu Tech Data).

Han er uddannet fra Copenhagen Business School og har taget kurser fra bl.a. INSEAD.
54 artikler på Computerworld

Jim Nielsen

1

Kultur og modige ildsjæle gør en verden til forskel for kundeoplevelserne - det kan vi alle lære af Tony Hsieh

Klumme: Når vi bruger data til at skabe personaliserede kundeoplevelser og langsigtede kunderelationer, skal vi huske at brænde igennem. Man kan ikke købe det kundeorienterede DNA hos en CX-leverandør.

3. december 2020 kl. 14.41 | læs »

Vi skal eksperimentere og innovere meget mere og hurtigere: Infrastrukturen til data har fuld fart på

Klumme: Mange virksomheder sonderer i øjeblikket terrænet for backend-data-platforme. Med god grund. Leverandør-billedet er under hastig forandring, og værdiskabelsen gennem fleksibel adgang til data er ikke til at komme udenom. Får vi noget af det med i Danmarks digitaliserings-strategi?

2. november 2020 kl. 13.15 | læs »

De små skridt og det teknologiske verdensherredømme

Klumme: Virksomhederne bygger digitale kundeoplevelser som aldrig før. Men i forhold til for to-tre år siden er digitalisering gledet ud af mediebilledet. Jeg tror, at det handler om vores tømmermænd med tech-giganternes magtmonopoler.     

18. august 2020 kl. 10.17 | læs »

Stil de rigtige spørgsmål, ellers er svaret ligegyldigt

Klumme Vil vi virkelig her i det herrens år 2020 stadig smykke os med farverige teknologiske lånefjer uden at have taget de ledelsesmæssige armbøjninger og gjort de forretningsmæssige knæløft? 

22. juni 2020 kl. 10.00 | læs »

Sig mig: Lugter krisens ledelsesstil ikke ret meget af agil?

Klumme: De agile metoder minder om den ledelsesstil, som skal klare os gennem krisen. Derfor kan it-direktøren og de agilt erfarne nu virkeligt lære fra sig. Og når krisen er ovre, skal der holdes fast.

21. maj 2020 kl. 10.00 | læs »

Teknologi kortslutter organisationer, fordi kunden er konge

Klumme: Data rummer potentialet til at forstå den individuelle kunde og reagere passende. Det er i al sin rørende enkelhed årsagen til, at analytics og AI sætter dagsordenen. Den funktionsopdelte organisation kan ikke svare på kundeoplevelsens centrale udfordringer.

20. marts 2020 kl. 12.20 | læs »

Det nytter ikke noget at gå tøvende til kunstig intelligens og udnyttelse af data: Dataledelse kræver ”all-in”

Klumme: Data, software og kunstig intelligens er det nye sort - også langt uden for it-folkets rækker. Men hvis man skal udnytte potentialet, skal tøvende, distanceret og tvivlende tilgang i ledelsen afløses af ”all-in”.  Vi skal alle lære noget nyt, og vi skal bidrage til at udvikle morgendagens samarbejde mellem menneske og software.

24. januar 2020 kl. 14.40 | læs »

Kære SMV’er, sæt nu innovationen i drift   

Klumme: Meget tyder på at mindre og mellemstore danske virksomheder har en udfordring, når det kommer til digital forretningsudvikling. Vejen går over et opgør med tre kulturelle barrierer. 

3. januar 2020 kl. 10.00 | læs »
1

Fem sikre tips til at slippe af med kunder og opnå et mere mindfuldt erhvervsliv

Klumme Har du også fået nok? Hvor ville ens erhvervsliv dog være meget lettere, hvis vi slap for alle interne og eksterne kunder med deres krav og behov.

19. november 2019 kl. 14.45 | læs »
1

Det store drama om it og forretning: Nu bejler CDO'en på sit disruption-æsel med en krage og en singularity-træsko i hver hånd til prinsessen

Klumme: Efter adskillige årtier i it-branchen kan jeg konstatere, at vi til stadighed ser nyopsætninger af det klassiske drama (med stærke elementer af tragedie), som handler om relationen mellem it og forretning. Nu med CDO og agile påfuglefjer.

19. september 2019 kl. 09.43 | læs »