Fem sikre tips til at slippe af med kunder og opnå et mere mindfuldt erhvervsliv

Klumme Har du også fået nok? Hvor ville ens erhvervsliv dog være meget lettere, hvis vi slap for alle interne og eksterne kunder med deres krav og behov.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Her er fem sikre tips til at slippe af med alle de interne og eksterne kunder og alle deres krav og behov.

Og når det lykkes, kan du på fuld tid kigge indad i din egen sjæl og finde dit purpose.

Råd 1: Drop samarbejde
Heldigvis sidder vi tit i store organisationer, hvilket giver optimale muligheder for at drive kunderne væk.

Lad hver afdeling døje med egne kunderelationer, så kunden ikke oplever koordination mellem kontaktpunkter og platforme.

Kunden skal helst starte forfra i hver eneste nye fase af sin cyklus hos jer. Det skal nok gøre kunderejsen kort.

Med lidt held har I en stærkt produktfokuseret virksomhed, som klogeligt også har organiseret sig efter dette princip.

Det betyder at afdeling A kun tænker på at sælge produkt X, og derfor er fløjtende ligeglad med om afdeling B får solgt produkt Y. Jeres belønningssystemer er nøje indrettet til at understøtte præcis denne ønskede adfærd.

Tillykke! Med denne gode organisatoriske start er du allerede nået et stort skridt mod målet om at slippe af med kunderne. Også de interne fjolser, som tror, at I skal samarbejde.

Råd 2: Undersøg ikke hvad kunderne oplever
Sørg for at malke kunderelationen for værdi til egen bundlinje i alle tænkelige sammenhænge.

Et logisk eksempel kan være at du beslutter dig for at straffe de kunder, der betaler for sent. Du giver dem et stort gebyr og skærpede renter. Så kan de lære at betale til tiden.

I den forbindelse er det uendeligt vigtigt, at du ikke undersøger kundernes samlede værdi for organisationen.

Med lidt held skræmmer du nogle af de mest lønsomme og bedste ambassadører væk, og det kan jo ellers være nogle af de sværeste at slippe af med.

Råd 3: Express yourself
Sociale medier rummer den fare, at du kommer i dialog med kunden.

Pas på med det, for hvis du går for dybt her og lærer af samtalen med kunden, så siger erfaringen, at kunden bliver umulig at slippe af med.

Du skal i stedet glæde dig over at du kan ramme Gud og hvermand ved at råbe højt og uniformt i samme frekvens på alle kanaler. Der er ingen grund til at segmentere eller individualisere.

Du skal bare råbe højere, for du vej jo godt, hvad du vil med kunderne. Ja, nemlig, så lidt som muligt.

Råd 4. Tænk ikke på i morgen
Du har nogle mål for måneden, og de skal nås. Interessér dig ikke for potentialet på den lange bane og slet ikke for initiativer, der bidrager til den gode kundeoplevelse.

Fokuser på salget og erindre dig selv om at kunden i morgen sikkert har glemt oplevelsen i går.

Har din virksomhed måske planer om at have kunder om 10 år? Nej vel?

Den livstidslede man får ud af trofaste kunder, kan du med sindsro overlade til dine konkurrenter. Fokuser stenhårdt på pris og produkt og den næste transaktion. Intet andet giver mening!

Råd 5. Undgå at handle
Hvis en kunde kontakter dig, så er det vigtigt, at du ikke reagerer.

Du kan helt sikkert finde et eller flere kontaktpunkter, hvor du har held til helt at ignorere henvendelsen. Sociale medier, hjemmeside, email, telefon?

Som topleder er dette råd det allervigtigste. Nogen kunne få ideen om at bruge data til at individualisere og automatisere og sætte en masse intelligent, adfærdsbaseret og målrettet kundekommunikation i gang. Det stopper du med uendelig passivitet.

Fokuser på din VL-gruppe og henvis til, at du lige har taget en uddannelse inden for change management.

Det kan kunderne selvfølgelig ikke bruge til noget, og så er du på den helt rigtige kurs.

Følg mine fem råd og træd ind i et kundeløst univers med huse af guld samt honning og mjød i rigelige mængder.

Her finder du dit purpose, og det er da synd og skam, hvis kunder skulle bremse dig på rejsen mod det højere formål.

😊!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.






Premium
Sådan endte Jesper Trolle som topchef i fransk milliardkoncern: "Hvis jeg skulle prøve noget andet end Arrow, så var tiden nu"
Interview: Udlandsdanskeren Jesper Trolle sagde farvel til Arrow efter 20 år i forskellige topposter til fordel for et CEO-job i en fransk milliardkoncern. "Hvis jeg skulle prøve noget andet end Arrow, så var tiden nu," fortæller Jesper Trolle, der nu skal udskifte bopælen i USA med Frankrig.
Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Organisér din Spend Management strategi
Med den stigende økonomiske sikkerhed og omkostningerne ved de evigt voksende regulationer, så må virksomhedsledere kigge ind i deres organisation for at drive profitabilitet og vækst, som en konkurrencemæssig fordel. Det første skridt i denne proces er at identificere hvilke Spend-processer der skal optimeres, ved at benchmarke de nuværende performance levels mod ledernes performance. I dette whitepaper kigger vi nærmere på bl.a. KPI’er og optimering af Spend-strategi, så du udnytter potentialet bedst muligt.