Fem sikre tips til at slippe af med kunder og opnå et mere mindfuldt erhvervsliv

Klumme Har du også fået nok? Hvor ville ens erhvervsliv dog være meget lettere, hvis vi slap for alle interne og eksterne kunder med deres krav og behov.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Her er fem sikre tips til at slippe af med alle de interne og eksterne kunder og alle deres krav og behov.

Og når det lykkes, kan du på fuld tid kigge indad i din egen sjæl og finde dit purpose.

Råd 1: Drop samarbejde
Heldigvis sidder vi tit i store organisationer, hvilket giver optimale muligheder for at drive kunderne væk.

Lad hver afdeling døje med egne kunderelationer, så kunden ikke oplever koordination mellem kontaktpunkter og platforme.

Kunden skal helst starte forfra i hver eneste nye fase af sin cyklus hos jer. Det skal nok gøre kunderejsen kort.

Med lidt held har I en stærkt produktfokuseret virksomhed, som klogeligt også har organiseret sig efter dette princip.

Det betyder at afdeling A kun tænker på at sælge produkt X, og derfor er fløjtende ligeglad med om afdeling B får solgt produkt Y. Jeres belønningssystemer er nøje indrettet til at understøtte præcis denne ønskede adfærd.

Tillykke! Med denne gode organisatoriske start er du allerede nået et stort skridt mod målet om at slippe af med kunderne. Også de interne fjolser, som tror, at I skal samarbejde.

Råd 2: Undersøg ikke hvad kunderne oplever
Sørg for at malke kunderelationen for værdi til egen bundlinje i alle tænkelige sammenhænge.

Et logisk eksempel kan være at du beslutter dig for at straffe de kunder, der betaler for sent. Du giver dem et stort gebyr og skærpede renter. Så kan de lære at betale til tiden.

I den forbindelse er det uendeligt vigtigt, at du ikke undersøger kundernes samlede værdi for organisationen.

Med lidt held skræmmer du nogle af de mest lønsomme og bedste ambassadører væk, og det kan jo ellers være nogle af de sværeste at slippe af med.

Råd 3: Express yourself
Sociale medier rummer den fare, at du kommer i dialog med kunden.

Pas på med det, for hvis du går for dybt her og lærer af samtalen med kunden, så siger erfaringen, at kunden bliver umulig at slippe af med.

Du skal i stedet glæde dig over at du kan ramme Gud og hvermand ved at råbe højt og uniformt i samme frekvens på alle kanaler. Der er ingen grund til at segmentere eller individualisere.

Du skal bare råbe højere, for du vej jo godt, hvad du vil med kunderne. Ja, nemlig, så lidt som muligt.

Råd 4. Tænk ikke på i morgen
Du har nogle mål for måneden, og de skal nås. Interessér dig ikke for potentialet på den lange bane og slet ikke for initiativer, der bidrager til den gode kundeoplevelse.

Fokuser på salget og erindre dig selv om at kunden i morgen sikkert har glemt oplevelsen i går.

Har din virksomhed måske planer om at have kunder om 10 år? Nej vel?

Den livstidslede man får ud af trofaste kunder, kan du med sindsro overlade til dine konkurrenter. Fokuser stenhårdt på pris og produkt og den næste transaktion. Intet andet giver mening!

Råd 5. Undgå at handle
Hvis en kunde kontakter dig, så er det vigtigt, at du ikke reagerer.

Du kan helt sikkert finde et eller flere kontaktpunkter, hvor du har held til helt at ignorere henvendelsen. Sociale medier, hjemmeside, email, telefon?

Som topleder er dette råd det allervigtigste. Nogen kunne få ideen om at bruge data til at individualisere og automatisere og sætte en masse intelligent, adfærdsbaseret og målrettet kundekommunikation i gang. Det stopper du med uendelig passivitet.

Fokuser på din VL-gruppe og henvis til, at du lige har taget en uddannelse inden for change management.

Det kan kunderne selvfølgelig ikke bruge til noget, og så er du på den helt rigtige kurs.

Følg mine fem råd og træd ind i et kundeløst univers med huse af guld samt honning og mjød i rigelige mængder.

Her finder du dit purpose, og det er da synd og skam, hvis kunder skulle bremse dig på rejsen mod det højere formål.

😊!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.