Jim Nielsen

Forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit

E-Mail

jim.nielsen@knowit.dk

Linkedin

Se Jim's LinkedIn profil

Jim Nielsen er forretningsrådgiver og adm. direktør for Knowit.

Han fungerer som rådgiver inden for datadrevet ledelse og digital transformation med særlig fokus på data science, IoT, robotics og kunstig intelligens i samspil med traditionel it.

Jim Nielsen har arbejdet med rådgivning og forretningsudvikling inden for business analytics næsten hele sit erhvervsliv, især i SAS Institute. Før SAS stod den på hardcore teknologi i bl.a. Siemens og Azlan (nu Tech Data).

Han er uddannet fra Copenhagen Business School og har taget kurser fra bl.a. INSEAD.
54 artikler på Computerworld

Jim Nielsen

Usikker på effekten og værdien af chatbots? Jamen, så start da den første bot på en intern målgruppe

Klumme: Prognoserne spår AI, voice og chatbotter en voldsom vækst. Det handler om, at kundeservice flytter over på nye og mere dynamiske dataplatforme. Det kan forekomme uoverskueligt, men så kan man jo starte med en intern chatbot til medarbejderne.

6. august 2019 kl. 13.22 | læs »

Vi vælter os i mørkt stof og herreløse data - og det kan have stor værdi, hvis vi gør det rigtige

Klumme: Vi vælter os i det, som amerikanerne kalder ’dark data’. Det svarer en smule til, at støvlerne klistrer fast i guld, mens vi leder efter det med hakke og skovl.

17. juni 2019 kl. 09.45 | læs »

Data bør (også) være et aktiv fra CFO’ens synsvinkel

Klumme: Så var der den om HR-funktionen uden en liste over medarbejderne. En økonomidirektør uden overblik over finansielle aktiver, eller en logistikchef uden en lageroversigt. Utænkeligt. Fyringsgrund. Men når det kommer til data, så er ledelser og virksomheder som regel helt blanke. Det kommer vi til at lave om på.

11. april 2019 kl. 13.57 | læs »
1

Forstår du både teknik og forretning? Data-ledelse er morgendagens topledelse

Klumme: Processer og arkitekturer omkring data er den reelle og langsigtede nøgle til værdiskabelse. Der tales ganske vist om kunstig intelligens og robotter i én uendelighed, men det solide datagrundlag er også hér den afgørende forudsætning.

30. januar 2019 kl. 10.30 | læs »

Kære SMV’er, sæt innovationen i drift   

Klumme: Meget tyder på at mindre og mellemstore danske virksomheder har en udfordring, når det kommer til digital forretningsudvikling. Vejen går over et opgør med tre kulturelle barrierer. 

2. januar 2019 kl. 14.00 | læs »
1

Softwarerobotter vender op og ned på mange kollegers arbejdsliv: Er du klar til at levere robotledelse?   

Klumme: Software, analytics og robotter løser stadig flere af de arbejdsopgaver, som definerer jobfunktionerne i vores organisationer. Her er nogle forsigtige bud på, hvad god ledelse handler om i den forandringsproces.

3. december 2018 kl. 10.30 | læs »

Danmark har én teknologisk fordel: Danskerne!   

Klumme: AI og robotter har kurs mod at ændre vores jobfunktioner, organisationer og værdiskabelse. Alle globale konsulenthuse er meget enige om, at forandringerne kommer blæsende. Derfor advarer de også mod de kulturelle konflikter, som følger i slipstrømmen. Men jeg tror, at Danmark har særlige gode kort på hånden lige netop på det område. 

7. november 2018 kl. 12.23 | læs »

Enorm interesse: Robotterne samler os på tværs af faglighed, fordi perspektiverne rækker så vidt - det er et folkemøde, som ikke kun sker på Bornholm

Klumme: Robotter tiltrækker mange faggrupper og funktioner. De tilbyder nemlig både fordele her-og-nu med høj ROI, og i det lange perspektiv lokker de med nye forretningsmodeller og helt nye måder at løse opgaverne på.

26. september 2018 kl. 12.30 | læs »

Chef for en lille virksomhed? Køb dig noget tid med cloud til at gøre firmaet digitalt kampklar

Klumme: Ledere i mindre virksomheder er tvunget til at få næsen ud af hverdagens operationelle rille og interessere sig for digitale forandringer. Traditionel it-service kan man passende købe indpakket i skyen, så man er frisat til at lede gennem digitalisering.

1. august 2018 kl. 15.06 | læs »

Derfor skal de analytiske ressourcer og data science-teamet flyttes fra deres mørke kælderlokale til øverste etage: Det kan ikke blive mere strategisk

Klumme: Open source og de nye digitalt indfødte analytikere skaber et analytisk ”ungdomsoprør”, som vi i de etablerede virksomheder skal drage fordel af. Vildskab og gåpåmod har en stor og vigtig plads i det tværfaglige analytiske miljø, og det skal vi have med i tankerne, når vi organiserer vores analytiske teams.

8. juni 2018 kl. 11.25 | læs »