Avatar billede lordnelson Seniormester
05. oktober 2016 - 15:28 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Rediger i en Wav fil

Hej
har en wav fil, der til formålet er for stor , så ville gerne skære noget af den væk , behøver ikke den hele til formålet , er der nogen der har en idé hvordan ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. oktober 2016 - 15:36 #1
I "gamle" dage ville jeg klart anbefale cool edit, det var godt til det formål.
Men ved ikke om det stadig er brugbart, men giv det et skud.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2016 - 15:42 #2
Jeg bruger Audacity (http://www.audacityteam.org/) den er lidt kompliceret, men er rigtig stærk - også til mp3er
Avatar billede bpb Seniormester
05. oktober 2016 - 17:31 #3
Gratis-programmet Wavosaur kan også bruges.
Ingen installation  -  programmet er en .exe fil, som kan downloades fra http://www.wavosaur.com/

Hvis du senere skulle få brug for at konvertere .wav til .mp3, skal en fil som hedder lame_enc.dll downloades separat, vistnok af ophavsretmæssige årsager.  Jeg fik det til at fungere for et par år siden.  Det var godt nok lidt kringlet.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. oktober 2016 - 00:34 #4
"For stor" ... På hvilken måde?

Hvis det bare er filstørrelsen, der er problemet, kan du jo bare konvertere den til FLAC (tabsfrit komprimeret lydformat). Hvis det skal streames, skal du vælge et tabsgivende, komprimeret format som Opus, Ogg eller MP3.

Hvis det er fordi, du kun vil bruge en stump af lydoptagelsen, er Audacity et fremragende, velrenommeret, gratis værktøj til at redigere dig frem til den ønskede lydsekvens i filen. Du kan også bruge det til at forstærke lyden, lave fade-in og fade-out osv.