Forbrugerrådet afviser længere mobil-binding

Det vil kun være til skade for forbrugerne, hvis teleselskaberne får lov til at forlænge bindingsperioden ved køb af telefoner, mener Forbrugerrådet.

Artikel top billede

Foto: iStock

Læs også: Tele-topchef: Vi må ikke sælge billige iPhones

Forbrugerne betaler overpris for mobiltelefoner, fordi teleselskaberne højest må binde kunderne i seks måneder. Det mener Telia-topchef Jesper Brøckner.

Teledirektøren ønsker mulighed for at binde kunderne i længere tid end et halvt år, når de køber en tilskudsmobil.

Men det er en rigtig dårlig idé, mener økonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet.

"Lange bindingsperioder er alene en fordel for selskaberne, fordi det indebærer, at forbrugerne tager en del af risikoen ved nye produkter. Det medfører, at teleselskaberne ikke behøver at tage sig så meget af kvaliteten af de produkter, som de sælger, fordi forbrugerne er alligevel bundet til dem," siger Martin Salamon og tilføjer:

"Teleselskaberne forsøger at skabe en situation, hvor forbrugeren skal blive hos udbyderen, uanset hvordan selskabet opfører sig."

Særregel for teleselskaberne

I dag siger loven om forbrugeraftaler, at den maksimale bindingsperiode er seks måneder. Telebranchen har dog en særregel for bindingsperiode, og den er i dag fastsat til seks måneder ligesom i resten af samfundet. Men det er bindingsperioden inden for den særregel, som telebranchen ønsker forlænget.

"Man har indset, at seks måneder er en fornuftig periode for resten af markederne i Danmark, og teleselskaberne vil jo gerne behandles som andre brancher, så det her kunne jo være et godt sted at starte," argumenterer Martin Salamon.

Et udvalg nedsat af tidligere videnskabsminister Helge Sander (V) fremlagde i januar en rapport, som kom med forslag til, hvordan fremtidens højhastighedssamfund kan fremmes. Også juridisk. Heri fremhævede komitemedlemmerne, at teleselskaberne bør have lov til at binde kunder i mere end et halvt år. Men Martin Salamon ønsker det modsatte.

"Vi ser gerne, at perioden bliver endnu kortere end seks måneder, men der er i Danmark rigtig gode erfaringer med seks måneders binding, hvor det er lykkedes at indføre en masse ny teknologi hurtigt og smertefrit," siger han.

Netop Højhastighedskomiteen, som udvalget hed, blev kritiseret for at være domineret af erhvervsinteresser, mens forbrugerne ikke var repræsenteret af eksempelvis Forbrugerrådet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S