Leverandør indrømmer: Derfor gik det galt

Medialogic erkender blankt, at der er massive problemer med selskabets it-løsning til kommunerne. Men der er en god forklaring på, hvorfor det gik galt i jobcentrene, lyder det fra selskabets direktør.

Artikel top billede

Vi har haft problemer.

Det erkender it-leverandøren Medialogic, der har en markedsandel på over 45 procent på jobcentermarkedet.

Men i samme omgang gør leverandøren det klart, at stort set alle kommuner har kæmpet med de samme problemer.

Administrerende direktør Kate Turch fortæller, at at der generelt har været stor tilfredshed med Medialogics løsning lige indtil en realse den 26. april 2010.

"Problemerne opstod som følge af implementering af en større lovændring, som er udviklet under stort tidspres og som gik i luften med en række forskellige systemer (WorkBase Jobcenter, Arbejdsmarkedsportalen, Jobnet og KMD Opera)  på samme tid," siger hun.

Hun forklarer, at lovændringen har medført gennemgribende ændringer i det meste af de forskellige systemer, hvorfor var indkøringsvanskeligheder.

"Men hverken vi eller vore kunder havde dog forventet, at indkøringsvanskelighederne blev så store, som tilfældet var," siger Kate Turch.

Alle jobcentre 

Direktøren er ikke bleg for at berette om omfanget af it-problemerne rundt om i kommunerne - ligesom hun erkender Medialogics fejl.

"Vi lægger ikke skjul på, at vi har haft systemmæssige problemer, hvilket i øvrigt gælder for samtlige af landets jobcentre," siger hun.

"Der har været for mange fejl - det erkender vi - ligesom der har været en række fejl i Arbejdsmarkedsstyrelsens systemer i den første periode efter implementering af Ny Match," lyder det fra direktøren.

Kate Turch forklarer også, hvordan det kunne ske:

"Vi har - grundet andre lovmæssige ændringer - desværre været for længe om at implementere de nødvendige fejlrettelser i vort system, hvilket har frustreret en række brugere i kommunerne," siger hun.

Fortsat bøvl

Hun oplyser dog, at tingene er i bedring.

"Men jeg kan oplyse, at vi fra flere af vores kunder samt gennem en nyligt udført kundetilfredshedsundersøgelse i sidste uge, fik oplyst, at de sidste opdateringer efter sommerferien har været en succes, og at vi har fået løst mange af deres udfordringer, som opstod efter Ny Match, det vil sige, at efter kundernes udtalelser, har situationen markant forbedret sig," siger Kate Turch.

Der er dog fortsat problemer derude. 

"Dette betyder ikke, at vi er helt i mål, men vi arbejder fortsat målrettet på at få løst de sidste problemer i samarbejde med vores kunder og KL," slutter hun.

Læs også: It-kaos presser kommunernes jobcentre i knæ

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-supporter til Flådestation Frederikshavn

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Information Security Manager til Styringssektionen ved Compliance og Informationssikkerhedsafdelingen

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job