Telia politianmeldt for vildledende iPhone 4-salg

Telia har igen overtrådt loven med en reklame for iPhone. Forbrugerombudsmanden kalder det skærpende omstændigheder, at Telia tidligere har begået en annonce-brøler for Apple-telefonen.

Artikel top billede

I juli modtog 21.666 Telia-kunder med interesse for iPhone 4 en mail fra teleselskabet med overskriften:

"Så har vi prisen klar på din nye iPhone 4."

Det har fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde teleselskabet.
 
Sagen er nemlig den, at et køb af Apple-telefonen forudsatte et abonnement hos Telia med en langt højere pris for den populære telefon, end annoncen reklamerede med.
 
"Den samlede mindstepris for køb af telefonen inklusiv abonnement burde således have været cirka 2.700 kr. højere end den annoncerede pris," skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.  
 
Forbrugerombudsmanden henviser til markedsføringslovens § 3, stk. 1 og § 13, stk. 1 og mener, at der er tale om vildledende og utilstrækkelige prisoplysninger i mailen fra Telia til de over 21.000 kunder.
 
Telia erkender overtrædelsen
Teleselskabet Telia har ifølge Forbrugerombudsmanden erkendt overtrædelsen af markedsføringsloven og har forklaret, der var tale om en fejl.
 
Fejlen er efterfølgende blevet berigtiget af Telia.
 
Men det er ikke første gang, at Telia er kreativ med sin iPhone-annoncering. Også i foråret 2009 brød teleselskabet markedsføringsloven med reklamer for iPhone 3GS i en række landsdækkende aviser over flere dage.  

Dengang havde selskabet ikke beregnet den samlede mindsteudgift korrekt, og den samlede kontantpris var ikke oplyst. Telia betalte siden bøden på 150.000 kroner.
 
Igen igen
At Telia tidligere har begået samme lovovertrædelse kalder Helle Hartvigsen, specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, for skærpende omstændigheder - hvilket også får konsekvenser for bødens størrelse.
 
Hun ønsker dog ikke over for Computerworld at oplyse, hvor stor en bøde Forbrugerombudsmanden har foreslået til politiet i den nye markedsføringsbrøler med iPhone 4.
 
"Vi ser blandt andet på fortjeneste og markedsføringsomkostninger, når vi indstiller sådan en sag til politiet," siger hun.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Politiets Efterretningstjeneste

Configuration Management i frontlinjen hos PET

Københavnsområdet

Jyske Bank

AI-backend udvikler

Københavnsområdet

LB Forsikring

Senior Software Engineer til Online

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S