Artikel top billede

BI-markedet immunt over for krisen

Det går ufatteligt godt på det danske business intelligence-marked, der selv i krisetider vokser og vokser.

Mens det samlede danske softwaremarked har brugt det senest år på at blive mindre, ser sagerne anderledes positive ud for den del af markedet, der hedder business intelligence og business analytics.
 
Det viser en dugfrisk rapport fra analysehuset IDC Nordic, der har taget temperaturen på det danske marked for business Intelligence (BI).

I 2009 faldt det samlede danske softwaremarked 2,6 procent, mens markedet for BI-produkter steg med lidt over én procent.
Det er der to grunde til, vurderer senior analytiker ved IDC Nordic, Brian Troelsen.

"Krisen demonstrerede for mange virksomheder, at de ikke havde tilstrækkeligt overblik over deres data. Der gik formentlig en prås op for mange om, at de manglede redskaber til at forudse krisetegn. Samtidig blev behovet for hurtige analyser større i virksomhedernes økonomiafdelinger og ledelser. Man vil ikke længere vente 14 dage på en analyse, man vil have de oplysninger inden for tre-fire dage."

"Behovet for hurtigere at kunne køre de normale regnskabsaktiviteter, såsom månedlige budgetter, afstemning, årsregnskaber med videre er også stigende," siger Brian Troelsen.

IDC har kigget på BI-markedet fra leverandørsiden og fra et service-markedsperspektiv. Det har været lidt bedre at være leverandør end konsulent det forløbne år.

BI-verdenens IKEA

Visse leverandører har gjort det særlig godt, og det er virksomheder som SAS Institute, SAP BusinessObject, Microsoft og den frække dreng i klassen, svenske QlikTech.

"Jeg kalder QlikTech for BI-verdenens IKEA. Selvom jeg ikke vil betegne deres produkter som decideret billige, er produkterne hurtige at implementere, de retter sig mod Pervasive BI, og det skal ikke kodes, som ellers kan være en udfordring, når man går i gang med produkter fra andre leverandører," siger Brian Troelsen.

QlikTech har i øvrigt øget sin værdi ganske betragteligt, siden virksomheden i juli i år gik på Nasdaq-børsen i New York.

En anden højdespringer er Targit, der ganske vist ikke har haft den store fremgang i Danmark, men har rykket pænt i især USA.

Forskellige typer på BI-markedet

Det danske BI-servicemarked er præget af forskellige leverandørtyper.

Der er de dedikerede specialister som Platon, Rehfeld, Affecto, 4C Management og Bridge Consulting.

Derudover er der de mere traditionelle it-virksomheder som IBM, NNIT, KMD, NetCompany og Accenture, der alle har skabt deres egne BI-afdelinger, da de har oplevet efterspørgslen hos deres kunder.

"Og så har revisionsselskaber som PricewaterhouseCoopers og Deloitte held med at sælge BI, da de forvejen har tæt kontakt til virksomhedernes økonomiafdelinger," siger Brian Troelsen, som forudsiger, at BI-markedet i Danmark de næste fem år vokser cirka fem procent om året.

Det danske BI-marked udgør godt 10 procent af det samlede danske softwaremarked.

På BI-softwaresiden omsættes for cirka 1,3 milliarder kroner, når man regner datawarehouse og avancerede analytiske applikationer med, mens der inden for BI-service omsættes for 1,45 milliarder kroner om året.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere