BI-markedet immunt over for krisen

Det går ufatteligt godt på det danske business intelligence-marked, der selv i krisetider vokser og vokser.

Artikel top billede

Mens det samlede danske softwaremarked har brugt det senest år på at blive mindre, ser sagerne anderledes positive ud for den del af markedet, der hedder business intelligence og business analytics.
 
Det viser en dugfrisk rapport fra analysehuset IDC Nordic, der har taget temperaturen på det danske marked for business Intelligence (BI).

I 2009 faldt det samlede danske softwaremarked 2,6 procent, mens markedet for BI-produkter steg med lidt over én procent.
Det er der to grunde til, vurderer senior analytiker ved IDC Nordic, Brian Troelsen.

"Krisen demonstrerede for mange virksomheder, at de ikke havde tilstrækkeligt overblik over deres data. Der gik formentlig en prås op for mange om, at de manglede redskaber til at forudse krisetegn. Samtidig blev behovet for hurtige analyser større i virksomhedernes økonomiafdelinger og ledelser. Man vil ikke længere vente 14 dage på en analyse, man vil have de oplysninger inden for tre-fire dage."

"Behovet for hurtigere at kunne køre de normale regnskabsaktiviteter, såsom månedlige budgetter, afstemning, årsregnskaber med videre er også stigende," siger Brian Troelsen.

IDC har kigget på BI-markedet fra leverandørsiden og fra et service-markedsperspektiv. Det har været lidt bedre at være leverandør end konsulent det forløbne år.

BI-verdenens IKEA

Visse leverandører har gjort det særlig godt, og det er virksomheder som SAS Institute, SAP BusinessObject, Microsoft og den frække dreng i klassen, svenske QlikTech.

"Jeg kalder QlikTech for BI-verdenens IKEA. Selvom jeg ikke vil betegne deres produkter som decideret billige, er produkterne hurtige at implementere, de retter sig mod Pervasive BI, og det skal ikke kodes, som ellers kan være en udfordring, når man går i gang med produkter fra andre leverandører," siger Brian Troelsen.

QlikTech har i øvrigt øget sin værdi ganske betragteligt, siden virksomheden i juli i år gik på Nasdaq-børsen i New York.

En anden højdespringer er Targit, der ganske vist ikke har haft den store fremgang i Danmark, men har rykket pænt i især USA.

Forskellige typer på BI-markedet

Det danske BI-servicemarked er præget af forskellige leverandørtyper.

Der er de dedikerede specialister som Platon, Rehfeld, Affecto, 4C Management og Bridge Consulting.

Derudover er der de mere traditionelle it-virksomheder som IBM, NNIT, KMD, NetCompany og Accenture, der alle har skabt deres egne BI-afdelinger, da de har oplevet efterspørgslen hos deres kunder.

"Og så har revisionsselskaber som PricewaterhouseCoopers og Deloitte held med at sælge BI, da de forvejen har tæt kontakt til virksomhedernes økonomiafdelinger," siger Brian Troelsen, som forudsiger, at BI-markedet i Danmark de næste fem år vokser cirka fem procent om året.

Det danske BI-marked udgør godt 10 procent af det samlede danske softwaremarked.

På BI-softwaresiden omsættes for cirka 1,3 milliarder kroner, når man regner datawarehouse og avancerede analytiske applikationer med, mens der inden for BI-service omsættes for 1,45 milliarder kroner om året.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S