BI-markedet immunt over for krisen

Det går ufatteligt godt på det danske business intelligence-marked, der selv i krisetider vokser og vokser.

Artikel top billede

Mens det samlede danske softwaremarked har brugt det senest år på at blive mindre, ser sagerne anderledes positive ud for den del af markedet, der hedder business intelligence og business analytics.
 
Det viser en dugfrisk rapport fra analysehuset IDC Nordic, der har taget temperaturen på det danske marked for business Intelligence (BI).

I 2009 faldt det samlede danske softwaremarked 2,6 procent, mens markedet for BI-produkter steg med lidt over én procent.
Det er der to grunde til, vurderer senior analytiker ved IDC Nordic, Brian Troelsen.

"Krisen demonstrerede for mange virksomheder, at de ikke havde tilstrækkeligt overblik over deres data. Der gik formentlig en prås op for mange om, at de manglede redskaber til at forudse krisetegn. Samtidig blev behovet for hurtige analyser større i virksomhedernes økonomiafdelinger og ledelser. Man vil ikke længere vente 14 dage på en analyse, man vil have de oplysninger inden for tre-fire dage."

"Behovet for hurtigere at kunne køre de normale regnskabsaktiviteter, såsom månedlige budgetter, afstemning, årsregnskaber med videre er også stigende," siger Brian Troelsen.

IDC har kigget på BI-markedet fra leverandørsiden og fra et service-markedsperspektiv. Det har været lidt bedre at være leverandør end konsulent det forløbne år.

BI-verdenens IKEA

Visse leverandører har gjort det særlig godt, og det er virksomheder som SAS Institute, SAP BusinessObject, Microsoft og den frække dreng i klassen, svenske QlikTech.

"Jeg kalder QlikTech for BI-verdenens IKEA. Selvom jeg ikke vil betegne deres produkter som decideret billige, er produkterne hurtige at implementere, de retter sig mod Pervasive BI, og det skal ikke kodes, som ellers kan være en udfordring, når man går i gang med produkter fra andre leverandører," siger Brian Troelsen.

QlikTech har i øvrigt øget sin værdi ganske betragteligt, siden virksomheden i juli i år gik på Nasdaq-børsen i New York.

En anden højdespringer er Targit, der ganske vist ikke har haft den store fremgang i Danmark, men har rykket pænt i især USA.

Forskellige typer på BI-markedet

Det danske BI-servicemarked er præget af forskellige leverandørtyper.

Der er de dedikerede specialister som Platon, Rehfeld, Affecto, 4C Management og Bridge Consulting.

Derudover er der de mere traditionelle it-virksomheder som IBM, NNIT, KMD, NetCompany og Accenture, der alle har skabt deres egne BI-afdelinger, da de har oplevet efterspørgslen hos deres kunder.

"Og så har revisionsselskaber som PricewaterhouseCoopers og Deloitte held med at sælge BI, da de forvejen har tæt kontakt til virksomhedernes økonomiafdelinger," siger Brian Troelsen, som forudsiger, at BI-markedet i Danmark de næste fem år vokser cirka fem procent om året.

Det danske BI-marked udgør godt 10 procent af det samlede danske softwaremarked.

På BI-softwaresiden omsættes for cirka 1,3 milliarder kroner, når man regner datawarehouse og avancerede analytiske applikationer med, mens der inden for BI-service omsættes for 1,45 milliarder kroner om året.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car