Lille WiFi-skærm til hurtig net-surf

Nu får du internettet i din hule hånd. Toshiba har nemlig skabt en syv tommer trykfølsom skærm, der går på nettet. Dermed kan du slappe af i sofaen og med pegefingeren tjekke mail og se video.

BERLIN - IFA: Internettet får en stadig større plads i vores liv. Vi skriver til hinanden på Windows Live Messenger, læser avisernes nyheder via RSS-feed, uploader videoklip fra sommerferien til YouTube og deler billeder med vennerne på Flickr.

Med den stigende onlineaktivitet følger også behovet for at være på nettet. Du kan naturligvis bruge din stationære pc, din bærbare computer eller din mobil, men Toshiba er nu parat med en anden løsning: JournE.

Det er en multimedia tablet med en trykfølsom skærm på syv tommer (17,78 centimeter), og den har indbygget trådløst netværk. Desværre er det ikke den hurtige N-standard, men blot Wi-Fi 802.11 b/g.

JournE lægger altså op til at slappe af i sofaen, mens du kan være online med vennerne og følge med på dine favoritwebsider. På den trykfølsomme skærm kan du få et virtuelt tastatur frem, hvis du har brug for at skrive en besked.

Ifølge Toshiba skulle det være muligt at koble JournE til en fladskærm eller en bærbar, hvis du har brug for at få vist billeder eller video på en større skærm. Det kunne eksempelvis være, hvis familien var samlet og lige skulle se billederne fra sommerens store grillfest.

JournE vejer cirka 450 gram, og batterilevetiden er 14 timer. Hvis den bruges intensivt til videofremvisning kan den dog ikke holde mere end to timer. Der er en gigabyte hukommelse på maskinen til at begynde med, men du kan selv smide et SD-kort i, eksempelvis med 32 gigabyte.

JournE er ude i de europæiske butikker i slutningen af året, og prisen bliver 249 euro, cirka 1.900 kroner.

Du kan se en video af JournE her:

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse