Sådan slipper du for køen i Netto

Du behøver ikke dø af sult eller vitaminmangel, selv om du har barrikaderet dig foran computeren og ikke har planer om at gå udenfor. Her er en håndfuld websider, der sender dagligvarer direkte til din hoveddør.

Internettet virker på mange måder som verdens største supermarked.

Her kan købes alt, hvad der skal til at overleve i dagligdagen, man kan få det hele leveret til sin gadedør, og man behøver ikke at være hjemme.

At få leveret alle sine dagligvarer direkte til døren er langt fra en ny idé, men køb af mælk, smør og brød på nettet er aldrig rigtig slået an herhjemme på trods af, at priserne online er enten de samme eller bare lidt højere end i supermarkedet. Hertil kommer et gebyr på typisk 25-60 kroner per levering.

Til gengæld sparer man så at starte bilen og kan - i stedet for at bruge tid hos købmanden - hygge sig derhjemme.

- En af stopklodserne er, at kunderne i Danmark i gennemsnit møder tre supermarkeder på vejen hjem fra arbejde, hvilket gør indkøbene noget lettere end internationalt, hvor der ofte må køres længere for at handle i supermarkederne, siger Henning N. Jensen, Pluscon, der er ekspert i elektroniske betalingsløsninger.

En undersøgelse foretaget af den svenske stats forskningsinstitution HUI (Handelns Utredningsinstitut) viser, at onlinesalget af dagligvarer i øjeblikket måles i bare tiendedele af én procent af det totale salg.

Så sikkert som i butikken

Blandt de større leverandører af dagligvarer herhjemme er Torvet.dk, e-supermarked.dk, Yellowman.dk og Osuma.dk.

Torvet.dk benytter en betalingsløsning leveret af DIBS, der er en af Nordens største leverandører af betalingsløsninger. Alle data krypteres og sendes via SSL, hvilket betyder, at det kun er PBS, der kan læse dine data.

Torvet leverer en gang om ugen i det meste af landet og lever op til PBS's retningslinjer for internethandel. Det betyder, at du som forbruger er lige så godt stillet, som når du betaler med betalingskortet nede i dit lokale supermarked. Eksempelvis er der ingen selvrisiko ved misbrug af kortet, ligesom en forkert betaling kan afvises.

Yellowman.dk bruger også SSL som krypterings-algoritme, og handelsbetingelserne ligner Torvets, men geografisk er den gule mand kun for borgere i København og nærmeste omegn.

Osuma.dk (Online supermarked) er også med på salg af dagligvarer online, men leverer kun til kunder i Århus og omegn.

På DR's hjemmeside ligger en længere oversigt over e-købmænd.

Tøj, elektronik og bøger

Sidste forår var der ifølge Retail Institute Scandinavia 27 danske netbutikker, der handlede med dagligvarer.

Går det skidt med salg af dagligvarer, så går det til gengæld strygende med salg af for eksempel tøj, elektronik og bøger i webbutikkerne.

I første kvartal af 2008 fordelte købene af fysiske produkter på nettet i følge dr.dk sig således:

Beklædning - 17 procent
Pc-hardware/tv/elektronik - 17 procent
Bøger/aviser - 11 procent
Musik/film - 8 procent
Andet - 7 procent
Telefon/tilbehør - 5 procent
Bil og anden transport - 4 procent
Legetøj - 4 procent
Boligindretning - 4 procent
Fødevarer - 4 procent
Pc-software (spil m.m.) - 4 procent
Personlig pleje - 3 procent
Øvrige elektronikartikler - 3 procent

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil