Teleselskaber fordobler udlevering af logningsdata

Teleselskaberne har fordoblet udleveringerne af gamle logningsdata til politiet, selvom data burde være slettet.

Læs også:
Teleselskaber har igen udleveret gamle logningsdata

Mere end dobbelt så mange gange som i 2008 har politi og efterretningstjenester i 2009 fået udleveret logningsdata om danske borgeres og virksomheders brug af telefoner, internet og mail fra teleselskaberne.

Det er sket, selvom oplysningerne burde være slettet efter 12 måneder. 

Mens teleselskaberne 37 gange i 2008 udleverede logningsdata, der havde passeret sidste udløbsdato, steg tallet i 2009 til 76 gange. 

Det fremgår af en afrapportering om myndighedernes brug af loggede data i 2009, som Justitsministeriet skal sende til EU-Kommissionen.

Det er ikke første gang, at teleselskaberne udleverer data, som burde have været slettet.  

Sidste år undrede Datatilsynet og Folktingets retsudvalg sig over første udgave af logningstallene fra Justitsminsteriet, og  afkrævede med en såkaldt egendriftssag Justitsministeriet en forklaring på, hvorfor data tilsyneladende blev opbevaret mere end 12 måneder. 

Samtidig gik også Folketingets Retsudvalg ind i sagen, hvor næstformand Anne Baastrup (SF) pegede på, at daværende justitsminister Brian Mikkelsen (K) burde forklare, hvad der var op og ned i sagen.

Justitsministeriet slog imidlertid fast, at politiet frit kan indhente logningsdata, uanset om oplysningerne er fremkommet i uoverensstemmelse med tidsbegrænsningen for opbevaring af logningsdata eller under lovlige forudsætninger.

En tolkning som blev bekræftet af juraprofessor ved Københavns Universitet, Peter Blume.

"Politiet er ikke udelukket fra at få disse data, selv om de ikke burde være logget eller ikke burde have været til stede," sagde Peter Blume til Computerworld. 

"Hvis justitsministeren, da bekendtgørelsen blev lavet, mente, at det rent faktisk var vigtigt med to eller fem års frist, hvorfor har hun så ikke lavet det?," spurgte Anne Baastrup.

Senere forklarerede teleselskaberne, at der var tale om udleveret data indsamlet som følge af bogføringsloven, som fordrer at teleselskaberne af hensyn til debition af kunderne opbevarer data i op til fem år.  

Imidlertid er logningsdata og bogføringsdata ifølge branchen stort set identisk, og har derfor en reel efterforskningsmæssig værdi for myndighederne.

Samtidig understregede teleselskaberne, at den fastsatte grænse på at lagre logningsdata maskimalt i 12 måneder på grund af bogføringsloven er uden praktisk effekt.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere






Premium
Danske regioner vil fortsætte med patientjournal-løsning fra DXC Technology - men Systematic-brok kan tvinge dem til køb af helt andet system
De fem danske regioner frygter at blive tvunget til at købe et nyt patientjournal-system, selvom regionerne gerne vil fortsætte brugen af den nuværende løsning fra DXC Technology. Det kan blive konsekvensen, efter Systematic har brokket sig over, at regionerne vil forlænge systemets support- og vedligeholdesesaftale på ubestemt tid.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Få arkitekturen på plads uden omfattende specialtilpasninger eller kodefærdigheder
I dette whitepaper får du en indsigt i KMDs WorkZone informationsplatform til private og offentlige virksomheder. Med WorkZone kan du modellere din specialiserede forretningsunderstøttelse entitet for entitet, opgave for opgave, proces for proces, så informationsarkitekturen flugter meget præcist med krav og ønsker. Og fordi KMD WorkZone er baseret på standardkomponenter og bliver driftet af KMD, er der altid styr på sikkerhed, governance og compliance. Dette whitepaper beskriver, hvordan KMD WorkZone fungerer som navet i en samlet informationsarkitektur på tværs af systemlandskabet og de enkelte fagløsninger. KMD WorkZone til understøttelse af eksempelvis Case Management, Records Management, Content Management, Contract Lifecycle Management og en række andre datadiscipliner uden behov for omfattende analyse, modellering eller konfigurationsprojekter.