Googles online kontorpakke, der blandt andet anvendes af omkring 2.850 medarbejdere i Berlingske-koncernen og en række mindre virksomheder, får nu et afgørende løft.
Det har ikke tidligere været muligt at redigere i tekst-dokumenterne, hvis man tilgik dem fra en smartphone med Android eller Apples iOS, men det er Google nu på vej til at ændre.
I et blogindlæg skriver selskabet, at det i de kommende dage vil udrulle en ny dokument-editor, der gør det muligt at redigere fra de mobile enheder.
Hidtil har det kun været muligt at læse dokumenter, der allerede var oprettet på en computer.
Som altid med online-baseret software fra Google eller andre selskaber er fordelen, at det, man skriver fra enhed, automatisk også vises på alle andre enheder, der tilgår den browser-baserede applikation.
Den nye løsning vil blive tilgængelig i løbet af nogle få dage på smartphones med Android 2.2 og iOS-enheder med minimum 3.0-versionen.
Der nævnes ikke noget specifikt om de danske bruger, blot at "Vi vil snart tilføje support for andre sprog."
Sådan virker editoren
Google har udgivet en video, der viser, hvordan redigeringen kommer til at foregå:
Googles kontorpakke med mail, kalender og tekstbehandling, regneark og præsentationsprogram kan både benyttes i en gratis version og i en pro-version.
Det sidstnævnte henvender sig til virksomheder, der med Google Apps Premier Edition får 25 GB online storage per bruger for 40 euro om året, cirka 300 kroner.
Selvom Googles tilbud umiddelbart kan lyde fristende, har det indtil videre ikke medført det store skred af Microsoft Office-kunder til Google Apps her i Danmark. På globalt plan har Google dog kunnet prale med antallet af kunder.
"Flere end to millioner virksomheder og tyve millioner brugere i over 100 lande og på mere end 40 sprog har taget Apps til sig på deres arbejdsplads," har selskabet tidligere meddelt i et blogindlæg.
IDC's analytiker Anders Elbak pegede dog i forlængelse af den udmelding på, at det indtil videre primært er små virksomheder, der er hoppet med på Google-vognen, og at det, at noget er billigere, ikke nødvendigvis er nok til at overbevise virksomhederne, om at de skal skifte.