Derfor hitter hjemmebio i 3D først om flere år

I 2010 har Hollywood og fladskærmsproducenterne stået i kø for at lovprise den nye 3D-teknologi. Men der kommer til at gå adskillige år, før 3D bliver et hit i hjemmebiografen. Få forklaringen her.

Selv om Hollywood har tæsket hårdt på pr-trommen for 3D i det forgangne år, er det fortsat sparsomt med film i det tredimensionelle format, og det kræver desuden et rødglødende dankort, hvis du skal investere i udstyr til at afspille de nye film i stuen.

I løbet af sommeren så vi de første fladskærme, der understøtter 3D, dukke op i butikkerne herhjemme, og de lå alle i den dyre ende.

For at få 3D-hjemmebiografen til at fungere kræver det også indkøb af en Blu-ray afspiller, som håndterer 3D-indhold, et særligt high speed HDMI-kabel og naturligvis 3D-briller - til hele familien.

En investering, der er forbeholdt feinschmeckere eller familier med et husholdningsbudget ud over det sædvanlige.

Samtidig kan det vise at være en gambling at kaste sig over 3D-udstyr lige nu. For vil 3D virkelig slå igennem? Eller er det blot en dille, som vi tidligere har set dukke op flere gange, eksempelvis i 1950'erne og i 1980'erne, for siden at forsvinde igen.

Ifølge Jesper Schertiger, der er General Manager Business Development Nordic for Sony DADC, er der dog flere ting, der peger på, at vi er ved at være klar til 3D i hjemmebiografen:

"Vi har nu kapaciteten til at levere 3D-film på et fysisk medie (Blu-Ray, red.), producenterne er hurtigt blevet enige om en fælles 3D-standard, og på indholdssiden har vi set Avatar og VM i fodbold i 3D. Der er stor fokus på 3D blandt producenterne," siger Jesper Schertiger.

Han er dog også hurtig til at påpege, at 2010 har været et skuffende år 3D-mæssigt. Der har manglet store blockbustere, der kunne matche Avatars succes.

Få 3D-film i butikkerne

Sony DADC står for 60 procent af de Blu-ray-skiver, som du kan finde ude i butikkerne. Derfor er det også DADC, som producerer mange af de nye Blu-ray-film i 3D, og dem kommer der ikke voldsomt mange af de kommende år.

I Danmark har vi i øjeblikket kun omkring ti Blu-Ray udgivelser at vælge imellem, hvis vi vil se en 3D-film derhjemme.

I 2011 udkommer yderligere 15 og 20 titler, mens der vil være lidt mere at komme efter i biografen. Her får over 30 film premiere i 3D til næste år, blandt andet Pirates of the Caribbean og The Adventures of TinTin.

Derfor står forbrugerne i øjeblikket i en situation, hvor de i princippet - hvis tegnebogen tillader det - kan møblere en fin 3D-hjemmebiograf i stuen, men hvor der ikke er mange film at nyde sammen med de varme popcorn.

Indhold er konge

"Der er trykket på knappen, og fladskærmsproducenterne har sat produktionen i gang af 3D-tv, men der er et stykke vej, før vi har dækket landet med 3D-fladskærme," siger Kurt Frausing, direktør i Branchen ForbrugerElektronik.

Han forventer, at der i Danmark sælges omkring 725.000 fladskærme i år, og 3D-tv vil kun udgøre mellem 10.000 og 20.000 eksemplarer.

"Hvis 3D skal være et hit, kommer det an på content (indhold, red). Content is king. Spørgsmålet er, om forbrugerne vil bruge 3D," siger Kurt Frausing.

Hvad nu hvis de ikke er interesserede i 3D?

"Jamen, så bliver 3D-funktionerne flået ud af skærmene igen," forklarer Kurt Frausing.

Ikke noget dollargrin

Selv om vi kommer til at se flere 3D-film den kommende tid, kan det alligevel være, at dollargrinet er stivnet lidt i Hollywood.

I løbet af sommeren viste opgørelser over biografbesøg i USA, at interessen for 3D-film så ud være kraftigt nedadgående siden Avatar.

Ifølge en undersøgelse fra Futuresource Consulting er der desuden lange udsigter til, at 3D-hjemmebio bliver hvermandseje.

Det forventes, at det først i 2015 vil være normalt at have et tv, der understøtter teknologien.

Futuresource Consulting forudser, at 70 procent af hjemmene i Vesteuropa på det tidspunkt har fået en 3D-fladskærm ind i stuen. Så mangler vi bare 3D-filmene.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S