Massivt nedbrud kobler millioner af brugere af Skype

Mllioner af brugere af den populære ip-telefoniløsning Skype var onsdag ude af stand til at ringe op. Firmaet arbejder stadig på problemet.

Artikel top billede

Kærestepar, familiemedlemmer og forretningsforbindelser med lang afstand imellem sig, følte sig nok lidt mere alene onsdag.  

I al fald var en populær måde at tale og se hinanden på, ip-telefongiganten Skype, onsdag udsat for et massivt nedbrud, som betød, at millioner af brugere ikke var i stand til at ringe  til hinanden.
 
Ifølge debatfora på nettet var brugere, der allerede førte en samtale på nedbrudstidspunktet, dog i stand til at tale videre, selv efter firmaet havde offentliggjort fejlen.
 
Den populære telefontjeneste forbinder computere via peer-to-peer-netværk, hvor mange af brugernes computere eller telefoner under normale omstændigheder fungerer som supernodes, hvor andre skype-enheder i netværket kan foretage opslag for at lokalisere brugerne.    
 
Onsdag var ifølge firmaet særlig, idet en fejl i flere version af Skypes program betød, at der ikke var ret mange supernodes til rådighed. 
 
For at komme problemet til livs har Skype nu iværksat opbygningen af en række såkaldte meganodes.
 
Ifølge firmaets friskeste tweet er der stadig kunder til tjenesten, som venter på at kunne logge på Skypes telefonnet.
 
Det er ikke første gang i 2010 at ip-telefoni-firmaet oplever problemer, der påvirker de mange brugere hele kloden rundt. Eksempelvis skyldes et nedbrud i slutningen af januar problemer med centrale servere, der håndterer brugernes logon-services.
 
Du kan følge med i udviklingen på Skypes Twitter-side her.   

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job