Artikel top billede

Google ændrer garanti om oppetid i kontorpakke

Både planlagt vedligeholdelse og nedetid tæller nu med i regnskabet om oppetid i SLA'en til Google Apps.

Computerworld News Service: Google har ændret sin service level agreement (SLA) for Google Apps, sådan at virksomhedens ansvar for nedetid for den hostede samarbejds- og kommunikationssoftware er øget.

Googles binder sig fortsat til en oppetid på 99,9 procent for pakkens virksomheds- og uddannelsesversioner, men vil nu tælle hvert øjeblik af nedetid med, hvorimod kun udfald på 10 fortløbende minutter eller derover blev talt med tidligere.

Herudover vil også planlagt nedetid nu tælle mod garantien i SLA'en, hvor der tidligere blev set bort fra planlagt nedetid.

Disse tiltag udgør de seneste forsøg fra Google på at gøre Apps-løsningen mere tiltrækkende for store virksomheder, hvilket er et marked som Google aggressivt er gået efter i det forløbne år.

Nødvendigt tiltag fra Google

Med Googles forsøg at bejle til erhvervslivets it-chefer står virksomheden overfor hård konkurrence fra sværvægterne Microsoft og IBM's Lotus-division inden for e-mail- og samarbejdsløsninger til store virksomheder.

Google Apps fokuserede i første omgang på små virksomheder og individer, men Google har gradvist tilføjet den sikkerhed, pålidelighed og de administrative funktioner, som det store erhvervslivs it-afdelinger kræver.

Markedet for cloud-baseret e-mail er "hyper-konkurrencepræget," så Google gør klogt i at ændre sin SLA og skærpe fokus på oppetid, vurderer analytiker Matthew Cain fra Gartner.

"Google har fået mange tæv for sin politik med ikke at tælle nedetid med, indtil et udfald har varet i 10 minutter, så det overrasker ikke, at det er noget, de ændrer. Beslutningen om at tælle planlagt nedetid med i SLA'en for oppetid er beundringsværdig og lægger pres på konkurrenterne om at gøre det samme," lyder Cains vurdering via e-mail.

Et godt næste skridt for Google ville være at tilbyde sine kunder økonomisk kompensation, når virksomheden ikke overholder SLA'en frem for at forlænge Apps-kontrakten, siger han.

I 2010 opnåede Gmail en oppetid på 99,984 procent både for forbrugere og professionelle, som bruger den som en del af Apps, oplyser Google.

Virksomheden oplyser dog ikke, om oppetiden for Google Apps' andre kernekomponenter såsom Kalender, Dokumenter, Websteder og Video, som også dækkes af garantien om 99,9 procent oppetid i versionerne til virksomheder og uddannelse.

Google Apps for Business, der tidligere hed Premier, koster knap 300 kroner per brugerkonto per år, mens Google Apps for Education og standardversionen er gratis.

 
Oversat af Thomas Bøndergaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere