Google ændrer garanti om oppetid i kontorpakke

Både planlagt vedligeholdelse og nedetid tæller nu med i regnskabet om oppetid i SLA'en til Google Apps.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Google har ændret sin service level agreement (SLA) for Google Apps, sådan at virksomhedens ansvar for nedetid for den hostede samarbejds- og kommunikationssoftware er øget.

Googles binder sig fortsat til en oppetid på 99,9 procent for pakkens virksomheds- og uddannelsesversioner, men vil nu tælle hvert øjeblik af nedetid med, hvorimod kun udfald på 10 fortløbende minutter eller derover blev talt med tidligere.

Herudover vil også planlagt nedetid nu tælle mod garantien i SLA'en, hvor der tidligere blev set bort fra planlagt nedetid.

Disse tiltag udgør de seneste forsøg fra Google på at gøre Apps-løsningen mere tiltrækkende for store virksomheder, hvilket er et marked som Google aggressivt er gået efter i det forløbne år.

Nødvendigt tiltag fra Google

Med Googles forsøg at bejle til erhvervslivets it-chefer står virksomheden overfor hård konkurrence fra sværvægterne Microsoft og IBM's Lotus-division inden for e-mail- og samarbejdsløsninger til store virksomheder.

Google Apps fokuserede i første omgang på små virksomheder og individer, men Google har gradvist tilføjet den sikkerhed, pålidelighed og de administrative funktioner, som det store erhvervslivs it-afdelinger kræver.

Markedet for cloud-baseret e-mail er "hyper-konkurrencepræget," så Google gør klogt i at ændre sin SLA og skærpe fokus på oppetid, vurderer analytiker Matthew Cain fra Gartner.

"Google har fået mange tæv for sin politik med ikke at tælle nedetid med, indtil et udfald har varet i 10 minutter, så det overrasker ikke, at det er noget, de ændrer. Beslutningen om at tælle planlagt nedetid med i SLA'en for oppetid er beundringsværdig og lægger pres på konkurrenterne om at gøre det samme," lyder Cains vurdering via e-mail.

Et godt næste skridt for Google ville være at tilbyde sine kunder økonomisk kompensation, når virksomheden ikke overholder SLA'en frem for at forlænge Apps-kontrakten, siger han.

I 2010 opnåede Gmail en oppetid på 99,984 procent både for forbrugere og professionelle, som bruger den som en del af Apps, oplyser Google.

Virksomheden oplyser dog ikke, om oppetiden for Google Apps' andre kernekomponenter såsom Kalender, Dokumenter, Websteder og Video, som også dækkes af garantien om 99,9 procent oppetid i versionerne til virksomheder og uddannelse.

Google Apps for Business, der tidligere hed Premier, koster knap 300 kroner per brugerkonto per år, mens Google Apps for Education og standardversionen er gratis.

 
Oversat af Thomas Bøndergaard.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S