Artikel top billede

Google ændrer garanti om oppetid i kontorpakke

Både planlagt vedligeholdelse og nedetid tæller nu med i regnskabet om oppetid i SLA'en til Google Apps.

Computerworld News Service: Google har ændret sin service level agreement (SLA) for Google Apps, sådan at virksomhedens ansvar for nedetid for den hostede samarbejds- og kommunikationssoftware er øget.

Googles binder sig fortsat til en oppetid på 99,9 procent for pakkens virksomheds- og uddannelsesversioner, men vil nu tælle hvert øjeblik af nedetid med, hvorimod kun udfald på 10 fortløbende minutter eller derover blev talt med tidligere.

Herudover vil også planlagt nedetid nu tælle mod garantien i SLA'en, hvor der tidligere blev set bort fra planlagt nedetid.

Disse tiltag udgør de seneste forsøg fra Google på at gøre Apps-løsningen mere tiltrækkende for store virksomheder, hvilket er et marked som Google aggressivt er gået efter i det forløbne år.

Nødvendigt tiltag fra Google

Med Googles forsøg at bejle til erhvervslivets it-chefer står virksomheden overfor hård konkurrence fra sværvægterne Microsoft og IBM's Lotus-division inden for e-mail- og samarbejdsløsninger til store virksomheder.

Google Apps fokuserede i første omgang på små virksomheder og individer, men Google har gradvist tilføjet den sikkerhed, pålidelighed og de administrative funktioner, som det store erhvervslivs it-afdelinger kræver.

Markedet for cloud-baseret e-mail er "hyper-konkurrencepræget," så Google gør klogt i at ændre sin SLA og skærpe fokus på oppetid, vurderer analytiker Matthew Cain fra Gartner.

"Google har fået mange tæv for sin politik med ikke at tælle nedetid med, indtil et udfald har varet i 10 minutter, så det overrasker ikke, at det er noget, de ændrer. Beslutningen om at tælle planlagt nedetid med i SLA'en for oppetid er beundringsværdig og lægger pres på konkurrenterne om at gøre det samme," lyder Cains vurdering via e-mail.

Et godt næste skridt for Google ville være at tilbyde sine kunder økonomisk kompensation, når virksomheden ikke overholder SLA'en frem for at forlænge Apps-kontrakten, siger han.

I 2010 opnåede Gmail en oppetid på 99,984 procent både for forbrugere og professionelle, som bruger den som en del af Apps, oplyser Google.

Virksomheden oplyser dog ikke, om oppetiden for Google Apps' andre kernekomponenter såsom Kalender, Dokumenter, Websteder og Video, som også dækkes af garantien om 99,9 procent oppetid i versionerne til virksomheder og uddannelse.

Google Apps for Business, der tidligere hed Premier, koster knap 300 kroner per brugerkonto per år, mens Google Apps for Education og standardversionen er gratis.

 
Oversat af Thomas Bøndergaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere