Derfor bliver hemmelige gadgets lækket online

Mange af de nyheder, vi læser om nye produkter, er slet ikke noget, journalisterne selv har snuset op. Nyhederne er i stedet lækket helt bevidst efter en nøje udtænkt plan.

Når vi læser om en ny bærbar computer, længe inden den når markedet, får man ofte det indtryk, at det er en journalist med god næse og interne kilder, der har snuset historien op.

Men ofte hænger det helt anderledes sammen. Tit er det leverandøren selv, som står bag den lækkede nyhed.

Årsagen kan være, at leverandøren gerne vil have noget omtale i god tid inden lanceringen for at hvirvle noget interesse op.

Eller måske lækkes der en pris, som leverandøren så ud fra de skrevne artikler og læser-reaktionerne kan vurdere rigtigheden af.

Et aktuelt eksempel på den storm af omtale, som en kontrolleret læk kan skabe, er den (måske/sandsynligvis) kommende tablet-pc, som Apple er på trapperne med.

Den nyhed og rygterne om den har været omtalt massivt verden over i alt fra Wall Street Journal over Gizmodo.com til vores hjemlige Computerworld.dk

Artiklen her er inspireret af et skriv på Mac Observer af John Martellaro, der er tidligere marketingmedarbejder hos Apple. Her fik han ind imellem besked på at gennemføre sådanne 'kontrollerede lækager'.

Mon 5.000 kroner er for dyrt?

Kontrollerede lækager opstår næsten altid, fordi leverandøren vil have en løsning på et problem. I Apples tilfælde kunne baggrunden være, at selskabet havde behov for at lække tablet-pc-informationerne, fordi det ville:

* Tænde bål under en genstridig partner
* Tjekke reaktioner på prisen omkring de 5.000 kroner
* Skabe panik og/eller forvirring hos en potentiel konkurrent
* Tjekke analytikernes og andres forventninger for at være sikker på, at der kommer den rigtige slags og det rigtige antal pressefolk og analytikere til den (formodede) pressekonference den 26. januar. Apple har aldrig været begejstret for tomme sæder.
* En kombination af de ovenstående fire punkter.

En læk skal altid leveres personligt eller gennem telefonen - aldrig i en e-mail. På den måde er der ingen dokumentation for, hvem der har sagt noget, og både kilden og avisen kan dække sig bag, at der "må være tale om en misforståelse", skulle en uenighed komme vidt.

Tænk over det næste gang du læser om en fantastisk og banebrydende nyhed, der måske er lige om hjørnet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere