Derfor bliver hemmelige gadgets lækket online

Mange af de nyheder, vi læser om nye produkter, er slet ikke noget, journalisterne selv har snuset op. Nyhederne er i stedet lækket helt bevidst efter en nøje udtænkt plan.

Når vi læser om en ny bærbar computer, længe inden den når markedet, får man ofte det indtryk, at det er en journalist med god næse og interne kilder, der har snuset historien op.

Men ofte hænger det helt anderledes sammen. Tit er det leverandøren selv, som står bag den lækkede nyhed.

Årsagen kan være, at leverandøren gerne vil have noget omtale i god tid inden lanceringen for at hvirvle noget interesse op.

Eller måske lækkes der en pris, som leverandøren så ud fra de skrevne artikler og læser-reaktionerne kan vurdere rigtigheden af.

Et aktuelt eksempel på den storm af omtale, som en kontrolleret læk kan skabe, er den (måske/sandsynligvis) kommende tablet-pc, som Apple er på trapperne med.

Den nyhed og rygterne om den har været omtalt massivt verden over i alt fra Wall Street Journal over Gizmodo.com til vores hjemlige Computerworld.dk

Artiklen her er inspireret af et skriv på Mac Observer af John Martellaro, der er tidligere marketingmedarbejder hos Apple. Her fik han ind imellem besked på at gennemføre sådanne 'kontrollerede lækager'.

Mon 5.000 kroner er for dyrt?

Kontrollerede lækager opstår næsten altid, fordi leverandøren vil have en løsning på et problem. I Apples tilfælde kunne baggrunden være, at selskabet havde behov for at lække tablet-pc-informationerne, fordi det ville:

* Tænde bål under en genstridig partner
* Tjekke reaktioner på prisen omkring de 5.000 kroner
* Skabe panik og/eller forvirring hos en potentiel konkurrent
* Tjekke analytikernes og andres forventninger for at være sikker på, at der kommer den rigtige slags og det rigtige antal pressefolk og analytikere til den (formodede) pressekonference den 26. januar. Apple har aldrig været begejstret for tomme sæder.
* En kombination af de ovenstående fire punkter.

En læk skal altid leveres personligt eller gennem telefonen - aldrig i en e-mail. På den måde er der ingen dokumentation for, hvem der har sagt noget, og både kilden og avisen kan dække sig bag, at der "må være tale om en misforståelse", skulle en uenighed komme vidt.

Tænk over det næste gang du læser om en fantastisk og banebrydende nyhed, der måske er lige om hjørnet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse