Derfor gider vi fortsat smide enorme beløb efter BI

Vi er slet ikke færdige med at investere i business intelligence-teknologi. Tre ting driver os til at smide flere penge efter BI-softwaren.

Artikel top billede

Mobil BI er en af de trends, der fører til øget vækst på BI-markedet. Her ses IBM's Cognos på en BlackBerry.

Læs også:

Business intelligence: Sådan fungerer det

Der er fortsat rigtig godt gang i BI-markedet, konkluderer analysehuset Gartner i en ny rapport.

På verdensplan ventes BI-markedet at vokse med 9,7 procent i 2011, så det i alt omsætter for omkring 61 milliarder kroner.

Gartner vurderer, at BI fortsat vil være et af de hurtigst voksende software-markeder, fordi behovet for at tænke smartere, mere agilt og effektivt er så stort.

"Dette markeds-segment er forblevet stærkt, fordi de dominerende leverandører er fortsat med at fokusere på BI, analytics og performance management, mens slutbruger-organisationerne i det store hele har fortsat deres BI-projekter med et håb om, at resultatet i form af gennemsigtighed og indsigt vil gøre dem i stand til at mindske omkostningerne og forbedre produktiviteten og agiliteten," forklarer Ian Bertram, managing vice president hos Gartner.

Analysehuset peger på tre markante tendenser, der er afgørende for væksten på BI-markedet:

1) BI møder forbrugerne

"Erhvervs-brugere kræver den samme oplevelse af deres BI-værktøjer, som de kan nyde med deres personlige værktøjer."

"Behovet for mere intuitive og interaktive BI-værktøjer og -applikationer udvides også til de mobile brugere, men størstedelen af organisationerne mangler stadig at tage sig den mobile BI," skriver Gartner, der peger på at dette vil ændre sig meget hurtigt i takt med udbredelsen af iPad og iPhone.

3) Understøttelse af ekstrem data-performance og  nye data-kilder

Her peger Gartner på, at et behov for analysering af store, omskiftelige og forskelligartede data vil åbne op for en række nye og meget værdifulde BI-applikationer, der igen vil føre til øget vækst.

3) BI som en beslutnings-platform

"Gartners brugerundersøgelser viser, at 'et forbedret beslutningsgrundlag' er den største driver for BI-indkøb," skriver analysefirmaet og forklarer, at denne trend er med til at føre os fra BI-systemer, der blot leverer informationer, til egentlige beslutnings-platforme.

Læs også:

Business intelligence: Sådan fungerer det

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S