Besked til Onfone: Glem drømmen om at blive solgt

3's topchef stiller sig nu op i køen af teledirektører, der håber på, at Onfone ikke bliver købt op.

Artikel top billede

Morten Christiansen mener, at lykkeriddernes strategi med at blive opkøbt er en usund dimension i mobilbranchen.

Prisen for at tale i mobiltelefon er det seneste halve år faldet, efter at lavpris-selskabet Onfone har markedsført sig heftigt på sine taletidspakker.
 
Indtil videre har Onfone hentet over 150.000 kunder ind i butikken på konceptet, men alligevel kører selskabet med underskud.
 
Konsekvensen er, at der bliver taget værdi ud af markedet, og dermed bliver kagen, som alle selskaberne forsøger at få et stykke af, mindre.
 
Der har derfor været rejst det spørgsmål i mobilbranchen, om det ikke var billigere at købe Onfone ud, så presset på priserne blev dæmpet. Men skulle Onfone blive købt, så bliver det ikke af mobilselskabet 3, fortæller selskabets topchef.
 
"Selskabet passer ikke ind i vores portefølje. Det er et 2G-produkt (tale- og sms-kunder, red.)," siger 3's administrerende direktør, Morten Christiansen.
 
3 markedsfører sig som et selskab med et stærkt datanetværk, mens Onfone indtil for nylig kun slog sig op på taletid og sms'er, der ikke stiller store krav til netværkshastigheder. 20. december sidste år valgte Onfone dog også at inkludere data i sine taletidspakker.  

Siger nej til Onfone
 
Historisk set har der på det danske mobilmarked været en lang række lykkeriddere, der har etableret et mobilselskab, støvsuget markedet for kunder for derefter at sælge hele biksen til en af de tre store, TDC, Telenor og Telia. Eksempelvis skete det med Telmore, CBB Mobil og Bibob.

Det har hver gang været til stor irritation for de store mobiloperatører, at et mobilselskab, der kun har det ene formål at blive solgt til højestbydende, dermed bliver belønnet for at tage værdi ud af markedet til skade for de etablerede selskaber.  
 
De tre store har dog været aktive i medierne for at meddele, at denne gang har de ikke til sinde at købe selskabet. Senest Telenors nordiske koncerndirektør, Kristin Skogen Lund, der til Business.dk udtalte:
 
"Jeg håber faktisk, at dette bliver denne ene gang, hvor man må statuere et eksempel på, at det ikke går. Ingen er tjent med det."
 
Det er udmeldinger, der glæder Morten Christiansen.
 
"Jeg er enig med konkurrenterne i, at det er en usund dimension i markedet at håbe på at slippe af sted med den model (Onfones strategi, red.)," siger han.
 
Onfones administrerende direktør og stifter, Morten Strunge, har dog tidligere sagt, at selskabet til april eller maj får en positiv drift, og at det derfor er muligt at køre selskabet videre uden at sælge det.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job