Artikel top billede

Martin Andersen, chef for webbanken hos Nordea.

Netværksproblemer sender Nordea på nøddrift

Nordea har kort før middag sat bankens nedbrudsramte netbank-system på nøddrift, så kunderne kan benytte banken online.

Nordeas webbankkunder blev mandag morgen ramt af en endnu ukendt fejl, som betød, at ingen privatkunder kunne benytte bankgigantens netbank. En del af bankens erhverskunder blev også ramt af fejlen.
 
Det fortæller Martin Andersen, der er chef for webbanken hos Nordea. 

Imidlertid lykkedes det kort før middag at etablere såkaldt nøddrift på bankens netbank-system, således at kunderne igen kunne bruge banken. 
 
Bankens datacenter er i et firma, som banken ejer sammen med IBM. Derfor arbejder Nordea i øjeblikket sammen med IBM på at løse problemet, der menes at være opstået i det interne netværk.
 
Bankens centrale systemer og filialnettet virker i øvrigt som normalt.
 
"Vi er ved at undersøge det nu. Men det er nogle interne netværksproblemer," siger Martin Andersen til Computerworld.
 
Bankens presseafdeling oplysninger er, at der ikke er rapporteringer af problemer i andre lande end Danmark. Nordea har afdelinger i de fire nordiske lande samt i Polen og Baltikum.

"Vi har sat noget på, som vi kalder for nøddrift. Så nu kan kunderne igen logge på deres netbank, og de kan også komme på deres mobilbank," siger Martin Andersen.  

Han fortæller, at banken regner med at køre tilbage på den normale platform i løbet af kort tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere