Hundredevis af danskere ramt af fejl i NemID

En fejl i NemID's teknologi har betydet, at hundredevis af brugere er blevet smidt af.

Artikel top billede

Den 28. november 2010 modtog Søren Larsen en NemID fra sin bank, men det bekendtskab skulle vise sig at være fyldt med problemer.

"Det virkede perfekt til min netbank, men til e-boks virkede NemID ikke, og derfor ringede jeg til NemID's support " fortæller han til Computerworld.

Her blev fejlen i første omgang rettet, og der kom hul igennem til både e-boks, Skat og andre tjenester.

Men efter et par uger blev adgangen igen lukket til alle offentlige websider.

"Jeg fik nu hele tiden en fejl om, at OCES-certifikatet ikke kunne udstedes," siger Søren Larsen.

Systemfejl

Efter mange telefonopkald og mange mails til supporten fik han sidst i december 2010 en besked om, at der var tale om en systemfejl hos DanID, der driver løsningen.

"DanID oplyste, at fejlen skulle være rettet i slutningen af januar 2011," fortæller Søren Larsen.

Men det er først nu, at der er fundet en løsning.

Og Søren Larsen er langt fra den eneste, der har oplevet dette problem.

Faktisk har mere end 400 danskere været begravet i dette tekniske hul, der har lukket for adgangen til offentlige sider med NemID.

Først løst nu

DanID erkender problemet, og Videnskabsministeriet nedsatte 6. oktober 2010 en såkaldt taskforce, der skal sikre kvaliteten i udrulningen af NemID, hvor der skrives følgende om problemet:

"I forhold til en teknisk fejl hvor brugerne kun kunne aktivere deres NemID i forhold til deres netbank, men ikke det offentlige, er fejlen løst manuelt for de cirka 415 berørte borgere, og på tilsvarende vis vil problemet løses manuelt for eventuelt nye brugere, der oplever samme fejl, indtil den endelig fejlretning er på plads primo 2011."

Problemet er dog først endelig elimineret nu.

"Fejlen blev endelig rettet i fredags, og de sidste er ved at blive løftet ud af hullet," siger Jette Knudsen, der er pressechef i DanID.

"Det tekniske er på plads, og alle har nu adgang til de offentlige tjenester, men vi mangler stadig, at oplyse cirka 150 brugere om, at de kan logge på. Det kan dog kræve, at man genetablerer NemID," siger hun. 

Det vil ifølge DanID ske i løbet at kort tid.

DanID specificerer ikke fejlen, men oplyser, at den var "meget indviklet."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Styrk fremtidens IT Service Management - bliv Service Catalogue Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse