Sådan bliver man verdens rigeste mand

Den mexicanske telemogul Carlos Slim Helú er verdens rigeste mand. Læs her, hvordan han laver sine guldrandede forretninger.

Artikel top billede

Et iskoldt forretningsgen, evnen til at se fremtidens trends og gode politiske kontakter.

Sådan lyder ingredienserne i opskriften på at blive verdens rigeste mand og god for 330 milliarder kroner.

Telemogulen Carlos Slim Helú topper de seneste års lister fra magasinet Forbes over klodens absolutte rigmænd.

Faderen til Carlos Slim Helú opbyggede en formue på ejendomshandler i det mellemamerikanske land. 

Det forretningsmæssige gennembrud, der løfter den ingeniør-uddannede søn fra at være succesrig rigmandssøn og forretningsmand til international telemogul, kommer i 1990'erne via nogle tætte bånd til Carlos Salinas De Gortari, der var Mexicos præsident.

Analytiker fra Danske Bank Poul Ernst Jessen forklarer, at Carlos Slim opbyggede sin formue med udspring i privatiseringen af mexicanske Telmex i 1990'erne.

Ser mobil-æraen komme

Siden investerede Carlos Slim massivt i mobilselskaber rundt om i Syd- og Mellemamerika, hvor igennem han fik fingre i en stribe attraktive telelicenser, forklarer Poul Ernst Jessen.

"Han købte op på det rigtige tidspunkt og var med på første bølge omkring 90'erne og årtierne efter, hvor mobiltelefoni for alvor slog igennem," siger han.

"Sådan fik han en guldrandet forretning," siger Poul Ernst Jessen.

Han forklarer, at også andre personer så mobiltelefoni-trenden komme, omend ingen af dem dengang overhovedet havde forestillet sig, hvor stort et marked det ville gå hen og blive.

"I mindre målestok kan man sige, at Jan Stenbeck fra Tele2/Millicom gjorde det samme, hvor han opkøbte mobillicenser i Europa, Asien, Afrika og Sydamerika. Og folkene bag Orange og siden 3 så også udviklingen og solgte siden Orange til France Telecom," siger Poul Ernst Jessen.

Poul Ernst Jessen vurderer ikke, at de store teleselskaber herhjemme skal frygte et indtog i Norden af Carlos Slims imperium.

Han har et godt marked, hvor han er.

"Herhjemme falder telepriserne, og væksten er væk," konstaterer Poul Ernst Jessen.

Politiske kontakter

Telebranchen betragter ikke Carlos Slim som iværksætter eller på nogen måde som opfinder-typen.

Tværtimod har han nøjagtig de samme produkter som alle andre.

"Han har været dygtig og måske haft lidt bedre politiske kontakter end andre," siger Poul Ernst Jessen.

I dag kontrollerer 71-årige Carlos Slim Helú 90 procent af alle fastnet-telefonlinjer i Mexico. Forretningsimperiet tæller i dag også medieselskaber og en stribe andre aktiviteter, der ligger langt fra mobil og fastnettelefoni.

Og stødt og rolig vokser formuen sig større og større. På Forbes liste i år 2008 lå han på andenpladsen med en vurderet formue på 302 milliarder kroner. Og i år 2010 toppede han så listen over verdens rigeste.

En placering, han fastholder i 2011 med 330 milliarder kroner på bundlinjen.

Et beløb, der i øvrigt svarer til at købe samtlige de huse i Danmark, der skiftede ejer i år 2010 - tre gange. Hvorefter der stadig ville stå omkring 30 milliarder kroner på kontoen.

En Mærsk-næse for detaljer

Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult kender flere af telemogulens direktører, som han kalder "branddygtige".

Ifølge John Strand stiller Carlos Slim meget høje krav til sine direktører.

"Carlos Slim blander sig lige så meget i driften, som Mærsk McKinney gjorde hos Mærsk i sin tid. Hver en detalje kan han finde på at kaste sig over," siger John Strand.

Samtidig kan ledelsestilen på nogle virke kold og kynisk grænsende til det brutale.

"Hvis direktørerne ikke leverer varen, så kapper han hoveder uden at tøve. Resultater skal ikke leveres om fem til ni måneder, det skal være nu," siger John Strand.

Spiller med forretnings-muskler

"Han er en iskold forretningsmand, som sætter leverandører på plads og bruger alle musklerne," siger John Strand.

Teleanalytikeren fortæller, hvordan en Ericsson-topchef under en pris-snak med Carlos Slim skulle have argumenteret for, at omkostninger til forskning og udvikling var vigtig for en seriøs spiller som Ericsson.

Til det svarede den store aftager af Eriksson-produkter, at Ericsson-direktøren vist havde valgt den forkerte forretning at være i.

Også i forhold til konkurrenter er den mexicanskfødte teleboss benhård.

Konkurrenter i hård kamp

John Strand forklarer, at den største konkurrent til imperiet er spanske Telefonica, der udpringer af det spanske telemonopol, som også har kastet sig over Mellem- og Sydamerika.

"Leverandører kan her få af vide, at hvis de handler med en anden part, så er det slut med samarbejde," siger John Strand, der beretter, at magtudøvelsen går begge veje mellem de to telegiganter.

Men grundlæggende har Carlos Slim forstået at købe ofte nødlidende mobilselskaber og peppet deres netværk op, eller lavet et helt nyt.

"Derudover tilfører han selskabet et klart brand og går ind i en aggressiv markedsføring. Målet er altid at blive den dominerende spiller," siger John Strand.

Ifølge teleanalytikeren har Carlos Slim Helú-selskaber sammenlagt over 200 millioner mobil-kunder.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly