Derfor kan du ikke undgå unified communications

ComputerViews: Unified communications sniger sig ind i virksomhedens it-setup, uanset om man vil det eller ej. Se hvordan det sker.

Artikel top billede

(Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Læs også:
Unified communications: Sådan fungerer det

Her er de dominerende spillere på UC-markedet

ComputerViews: Mens it-scenen i øjeblikket domineres af tendenser som cloud computing, collaboration og mobilitet, så er unified communications (UC) efterhånden ved at have en del år på bagen.

Det er imidlertid interessant, at netop alle de nye trends ser ud til at give unified communications nyt liv.

Et eksempel er den øgede brug af smartphones og tablet-pc'er i virksomhederne.

Gamle arbejdsrytmer flås itu og erstattes af en hverdag, hvor tid og sted ikke er en hindring for lige at tjekke mail eller finpudse PowerPoint-præsentationen.

Her er det unified communications-løsningerne, der sikrer, at arbejdspladsen ikke splittes i atomer, så ingen aner, hvor kollegaen befinder sig - eller om hun overhovedet er på arbejde.

Det sker blandt andet ved hjælp af presence-opdateringer, der hele tiden giver et overblik over, hvem der er tilgængelige, og hvor de befinder sig.

Eksempelvis kan man direkte fra mail-klienten se, om en kollega er online og kontakte denne via mail, chat eller IP-telefoni. Dermed undgås fejlopkald og unødige mail-korrespondancer, der hurtigt kan blive lidt af en tidsrøver.

Presence betyder alt i 2011

Næste skridt inden for presence er, at man begynder at udnytte de lokations-informationer, som teleoperatøren allerede er i besiddelse af, fra mobiltelefonen.

Ved at anvende smartphonens GPS og mobilmasternes placering kan man give presence et ekstra lag information. Det gør det lettere at finde den kollega, som er tættest på en kunde, der har et aktuelt problem.

Lokations-informationerne kan også anvendes til at undgå fejlopkald og til at vælge den bedste kommunikationsform i et givent tilfælde, både hvad angår samtalepriser og kommunikationskanal - skal det være per mail, chat, IP-telefoni eller mobiltelefoni?

Samarbejde kræver kommunikation

En anden interessant fornyelse af unified communications er, at kommunikationen smelter sammen med intranettet og collaborations-løsningerne.

I Microsofts nye UC-løsning Lync giver det sig eksempelvis til udtryk ved, at der er et tæt integration til SharePoint, så der er mulighed for at kontakte en kollega direkte fra en SharePoint-side, så man kan dele dokumenter og kommunikere live om de rettelser, man foretager.

Lægger man til disse muligheder, at brugen af video-konferencer, der er også er en del af UC-løsningerne, stiger støt i disse år, så tyder alt på, at UC går en lys fremtid i møde.

Det kan du vente dig af UC

Der bliver ikke tale om en selvstændig teknologi, der lever sit eget liv, men derimod om et ekstra informationslag, der sikrer, at alle de andre fremadstormende teknologier udnyttes bedst muligt.

Måske netop derfor venter analytikerne hos IDC også, at der vil finde en del opkøb og fusioner sted på markedet i de kommende år. Det kan være en af genvejende til at opnå den interoperabilitet og kompabilitet, som er et krav, når den næste UC-bølge ruller ind over virksomhederne.

På IDC's seneste liste over it-chefernes planlagte investeringer er unified communications faldet ned på en sjetteplads efter at have ligget på en tredjeplads for blot et par år siden. I stedet er en ny kategori som collaboration rykket direkte ind på listens tredjeplads.

Her er det igen interessant, at collaborations-teknologierne netop er dybt integrerede med unified communications-løsningerne - med SharePoint/Lync som det oplagte eksempel.

Vil fordoble omsætningen

Den ene tendens udelukker med andre ord ikke den anden, og ifølge en ny IDC-rapport forventes det da også, at markedet for unified communications-løsninger i EMEA vil fordoble omsætningen fra 2010 til 2014. Til den tid vil EMEA-markedet omsætte for 88 milliarder kroner om året.

Blandt de væsentligste årsager til væksten er den stigende efterspørgsel efter hostede løsninger blandt specielt de små og mellemstore virksomheder, der i stigende grad henter deres it som services over nettet.

IDC vurderer, at det herhjemme først og fremmest er Microsoft og Cisco, der dominerer UC-markedet, mens Aaastra, Avaya, IBM, Siemens og Alcatel-Lucent ligger i laget lige under.

Læs også:
Unified communications: Sådan fungerer det

Her er de dominerende spillere på UC-markedet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S