Her er Onfone-opskriften - den er millioner værd

TDC's køb af Onfone er historien om igen. Læs her, hvorfor det igen og igen lykkes små selskaber at blive solgt.

Artikel top billede

Hov, nu skete det igen!
 
En af udfordrerne til de store teleselskaber blev købt op.
 
Onsdag betalte TDC cirka 300 millioner kroner for konkurrenten Onfone, som har skovlet tusindvis af kunder ind det seneste års tid.
 
Dermed indtræder Onfone på listen af mobilselskaber, som opnåede sådan en størrelse, at en af de store så sig nødsaget til at købe selskabet. Tidligere eksempler er Telmore, CBB, Debitel, Bibob, og M1.
 
"Det bliver sværere og sværere for nye, hver gang et selskab bliver købt, og jeg havde egentlig troet, at de store ville statuere et eksempel og ville lade Onfone lide, så selskabet skulle bevise, at det kunne tjene penge," siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. 

Onfone har kørt med underskud, men kundebasen er nået op på 170.000.
 
"Men de store har nok konkluderet, at Onfone med sin kundebase efterhånden ville være i stand til at tjene penge, og så er det måske godt at gøre som TDC og få dem fjernet," fortsætter han.
 
TDC-chef ville ikke købe Onfone
Det har altid været til stor gene for de store mobilselskaber som 3, TDC, Telenor og Telia, at der kom en fræk dreng ind i klassen. En dreng, som var klar til at presse prisen i markedet så meget, at de andre må købe ham ud for at skabe ro i markedet.
 
Modellen er blevet belønnet igen og igen, og eksempelvis har iværksætteren Frank Rasmussen gjort det to gange med både Telmore og Bibob. Efterfølgende opstår der så ro i markedet, men det giver plads til, at en ny aktør kan komme ind, som det er sket gentagne gange.
 
Derfor blev der i forbindelse med Onfone spekuleret i, at ingen af de store teleselskaber denne gang ville belønne lykkeridderne fra Onfone.
 
Computerworld talte med TDC's topchef, Henrik Poulsen, om netop dette fænomen i februar.
 
Hvorfor har I traditionelt set belønnet disse lykkeriddere?
 
"Det bør man måske heller ikke gøre, og det er heller ikke noget, som jeg har et stort ønske om at gøre," svarede Henrik Poulsen dengang.
 
Topcheferne i de andre teleselskaber havde også givet udtryk for, at de ikke ville købe Onfone, men alligevel blev selskabet onsdag solgt for omkring 300 millioner kroner.

Hvem bliver den næste?

Nu er spørgsmålet så bare, hvem der bliver den næste uartige dreng i klassen.
 
"Et nyt selskab (der skal gøre sig håb om at blive solgt, red.) skal for alvor revolutionere branchen og samtidig skrue på prisen, og jeg vil tro, at et selskab som Onfone har nået et niveau, hvor det bevæger sig på grænsen af, hvad der er lønsomt. Derfor går der nok et stykke tid, inden en ny spiller kommer," siger Morten Imsgard.
 
Han påpeger, at de nye aktører opstår, når der sker en teknologisk udvikling, som de kan drage nytte af før de etablerede spillere.
 
"Telmore er et klart eksempel på et selskab, som virkelig revolutionerede det danske telemarked. Pludselig blev forbrugerne flyttet over på internetplatformen, og det gjorde, at selskabet kunne operere med et helt anderledes omkostningsniveau end de traditionelle teleselskaber kunne," forklarer han. 
 
Ifølge Morten Imsgard har Onfone formået at skeje ud fra de andre ved at fokusere på billig data.
 
"Onfone har haft held med at skabe et brand som værende det selskab, som forbrugeren skal være kunde hos, hvis forbrugeren ønsker gode priser på mobildata," fortæller han.
 
TDC har med købet af Onfone betalt over 1.700 kroner per kunde, hvilket er noget dyrere end tidligere eksempler som Telenor/Sonofons køb af CBB og Bibob til henholdsvis 1.350 og 850 per kunde.

Det interessante ved købet af Onfone er dog, at kunderne skifter fra Telenors til TDC's netværk. I tilfældene CBB og Bibob var kunderne i forvejen hos Telenor, mens Telmore-kunderne i sin tid var i TDC's net.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S