Telia sænker priserne for at holde på kunderne

Telia har lidt i den danske mobilkrig, men nu håber selskabets direktør, at en række nye tiltag kan fastholde kunderne.

Artikel top billede

En blodig krig på det danske mobilmarked endte måske onsdag.
 
TDC købte det uafhængige lavprisselskab Onfone, som det seneste års tid har presset mobilpriserne ned. Det er en udvikling, som har ramt alle de store teleselskaber.
 
Telia har blandt andet mistet en del kunder og omsætning, men nu går selskabet til modangreb med en ny strategi, der skal holde kunderne i butikken.
 
"Konkurrencen i markedet har ændret sig på det kraftigste, og kunderne har fortalt os og markedet, at prisbillig mobiltelefoni er vigtigere end subsidier på telefonerne. Og det er vi faktisk glade for, for vi lever ikke af at sælge telefoner, men af at sælge telefoni og gode løsninger," siger administrerende direktør Søren Abildgaard fra Telia.
 
Han har nu været Telia-direktør i 106 dage, efter at han tidligere på året afløste Jesper Brøckner på topposten i teleselskabet. Søren Abildgaards første opgave har været at analysere, hvorfor kunderne forlod Telia.
 
Kunder går efter lavpris
Analysen viser ifølge direktøren, at 55 procent af kundeafgangen skyldes prisen. Hovedparten af disse kunder forhørte sig hos Telia, om det var muligt at få et billigere abonnement, inden de opsagde abonnementet, fortæller Søren Abildgaard.
 
"Det er jo helt vanvittigt, at vi siger farvel til gode kunder, der er tilfredse med os, vores netværk, vores kundeservice og vores butikker, bare fordi vi ikke kan møde dem på prisen," siger han.
 
Telia har derfor valgt at gøre ligesom Telenor, der har sagt farvel til tilskud på mobilerne. Selskabet vil kun holde fast i tilskud, hvor der foreligger en kontrakt, der kræver det - såsom med Apple.
 
Trods Søren Abildgaard erkender, at prisen er hovedårsagen til, at kunderne forlader selskabet, så vil Telias mobilabonnementer fortsat ligge et niveau over lavprisselskaberne.
 
Hvordan kan det være, at I forventer at kunne holde på kunderne, når lavpristilbuddene stadig er i markedet?
 
"Det er, fordi vi skruer services, som er relevante for kunden, på. Eksempelvis vores udspil med data-roaming. Det kan du ikke få hos et lavprisselskab. Det samme med voice-roaming. Hvis du vælger at bosætte dig som dansker i Malmø, så kan du som almindelig privatkunde købe vores tillægsabonnement og så kan du tale til lokaltakst. Det kan ingen af lavprisselskaberne gøre." 

Som noget nyt tilbyder Telia nu, at kunder kan købe et tillægsprodukt til deres abonnement, hvor alle opkald i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Letland og Litauen bliver registreret som lokalopkald.

Han mener, at der fortsat vil være en efterspørgsel efter dyrere telefoni med ekstra tjenester modsat hos lavprisselskaber, hvor Telia har Call Me til at udkæmpe slagene i mobilkrigen.

"Det (Telia, red.) kommer ikke til at være helt så billigt som Call Me, for det har kun en parameter at slå på, og det er prisen, og det er det, som Call Me skal være god til. Vi har et brand, hvor der skal være andre ting inkluderet," siger han.
  
Data-roaming sænkes 
Torsdag sænker selskabet også prisen på data-roaming i Norden og Baltikum. Eksempelvis er det muligt at købe et dagsforbrug på 40 megabyte data for 60 kroner. Prisen er betydeligt højere end eksempelvis et dataabonnement inden for Danmark, men før kostede samme antal megabytes 400 kroner hos Telia for privatkunder. Også erhvervspriserne sænkes.
 
"Det kan hverken være i kundens eller teleselskabets interesse, at folk slukker for data-roaming," siger Søren Abildgaard.
 
Telia er også repræsenteret i andre lande end de nordiske og Baltikum, eksempelvis med Yoigo i Spanien. Det bliver dog ikke inkluderet i første omgang.
 
"Det her er nok første skridt, men nu må vente og se. Jeg vil ikke kommentere, hvad vi vil gøre fremadrettet," fortæller direktøren.
 
Telia lancerer torsdag også et nyt logo for hele TeliaSonera-koncernen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job