Data-forbruget går amok på danske mobiler

Danskernes data-forbrug fra mobilen er røget i vejret. Se her hvilket mobilselskab, der har de mest data-slugende kunder.

Artikel top billede

På blot et halvt år er danskernes forbrug af data via mobilen steget med 86 procent.
 
Det viser den halvårsstatistik for andet halvår 2010, som IT- og Telestyrelsen netop har offentliggjort.
 
Især er det kunderne hos teleselskabet 3, der henter løs på deres mobiltelefoner. Ifølge Computerworlds beregninger brugte en 3-mobilkunde i snit 175 megabytes per måned i andet halvår af 2010.
 
Dataforbruget ligger langt over konkurrenternes.
 
"Tallene viser tydeligt, at vores kunder er langt mere fremme i skoene, når det gælder om at benytte de mest avancerede tjenester. Det skyldes i høj grad, at vores netværk dækker både godt og bredt," udtaler 3-topchef Morten Christiansen i en pressemeddelelse.
 
9 af 10 solgte telefoner hos 3 kører med de tre mest udbredte smartphone-systemer; Googles Android, Apples iOS og Nokias Symbian.
 
Mobilselskabet har i sine reklamer kørt hårdt på, at det har landets bedste datanetværk, og Morten Christiansen mener, at det er med til at sikre 3's position.
 
"Man oplever meget sjældent at stå uden dataforbindelse eller med en dræbende langsom en af slagsen baseret på den såkaldte 2.5G-teknologi (GPRS, red.), som de øvrige teleselskaber stadig bruger i stor stil," lyder det fra Morten Christiansen.
 
Nye vaner hos danskerne 
Mens 3 er den suveræne topscorer med et forbrug på 175 megabytes om måneden i snit hos en mobilkunde, så følger Telia med 29 megabytes og TDC med 24 megabytes efter.
 
Selvom de to selskaber ligger langt efter 3, er der stadig tale om stor fremgang i dataforbruget hos deres kunder.
 
"Det er drevet af to ting: Telefoner og adfærd," fortæller mobildirektør Johan Kirstein Brammer fra TDC.
 
"Smartphones udgør næsten otte af 10 telefoner, som vi sælger, og de gør det nemt og intuitivt at gå på nettet, og de gør det nemt og brugervenligt at hente musik. Folk får langsomt de rigtige telefoner til at kunne lege på nettet," siger TDC-direktøren.
 
Telefonerne har været medvirkende til, at kunderne er begyndt ændre vaner.
 
"For fem år siden var det pionerer, der gik på nettet fra telefonen, mens det er en mainstream-aktivitet i dag. Folk bruger mere telefonerne til at tilgå nyhedsmedier, lege med apps og så er der musikdelen, som fylder mere og mere, kan vi se med Play," fortæller Johan Kirstein Brammer.
 
IT- og Telestyrelsens tal viser også, at det er under halvdelen af mobilkunderne hos TDC, Telia og Telenor, der har aktiveret data i deres mobilabonnement. Derimod har tre af fire mobilkunder hos 3 aktiveret data.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job