Artikel top billede

Foto: John W. McDonough.

Teleselskaber klar til at flytte dit nummer på et døgn

Mobilselskaberne melder, at de er klar til at flytte kunder fra dag til dag, som ny lov påkræver.

Der er nu intet til hinders for, at du kan få flyttet fra dag til dag.
 
Den nye danske telelov trådte i kraft onsdag, og både Telia og TDC melder, at de har fået systemerne klar til at håndtere et hurtigt skifte.
 
"Vi kan afgive og modtage inden for de givne frister. Det har vi fået rettet vores systemer til," siger juridisk direktør Jens Ottosen-Støtt fra Telia.
 
Han fortæller, at det tidligere ikke var et problem at flytte fra den ene dag til den anden, men it-systemet skulle opdateres, så flyttetidspunktet kunne angives i systemet.
 
"Når man skal kunne skifte på én dag, så skal man også kunne flytte om seks eller 14 dage - alt efter hvad kunder finder mest praktisk," forklarer han.
 
Opdateringen af it-systemet har ifølge Jens Ottosen-Støtt kostet Telia et et-cifret millionbeløb.
 
Konkurrenten TDC melder også, at selskabet er klar til at håndtere flytningerne fra dag til dag, som den nye lov kræver.
 
"Vi er klar, og vi skal nok få porteret kunderne, som det kræves," siger pressechef Lasse Bastkjær Jensen fra TDC.

Lavprisselskabet Bibob skriver også på sin hjemmeside, at det er klar til den nye lov. Her står der dog "max 48 timer".
 
Dårlige historier
Nummerflytningen i forbindelse med at skifte teleselskab har tidligere kastet en hel stribe af historier af sig om mobilkunder, der har følt sig fanget hos et teleselskab.
 
Det kan dog skyldes mange forskellige ting, mener Jens Ottosen-Støtt.
 
Han nævner som eksempel kunder, der har et abonnement med mobil- og fastnettelefon. Her er det ikke muligt at flytte sit mobilnummer, når det er en del af et samlet abonnement, med mindre det samlede abonnement opsiges.
 
"Det kunne skabe et forløb med mange løb frem og tilbage, og hvis kunden så ikke lige fik samlet op ved en afvisning, så kunne det trække ud," siger han.
 
Grådighed kan dog også have spillet ind, pointerer han.
 
"Der har muligvis også været nogle selskaber, som har spekuleret i, at hvis de lige forlængede bindingsperioden lidt mere, så kunne de få lidt mere omsætning," fortæller Jens Ottosen-Støtt.
 
Telia-direktøren erkender, at Telia også har haft sager.
 
"Vi har også eksempler på, at det har taget for lang tid, men der har det nok desværre været på grund af inkompetence - ikke af ond vilje," fortæller han.
 
Helt konkret betyder den nye lov, at kunden, der beder om at blive flyttet, vil blive flyttet til et andet teleselskab den efterfølgende arbejdsdag.
 
Der er dog den hage ved loven, at selvom kunden flytter over til et nyt mobilselskab, så skal kunden fortsat betale sit gamle abonnement ud - typisk i 30 dage, da det er det generelle opsigelsesvarsel.

Det er heller ikke muligt for en kunde at slippe for at betale noget af en bindingsperiode.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere