IT-Branchen: Danskerne skal piskes til selvbetjening

Danskerne skal lokkes til tasterne med kontante præmier, mener brancheforeningen IT-Branchen. Læs foreningens ideer her.

Artikel top billede

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

De Radikales udsagn om, at 95 procent af danskerne i 2018 skal tvinges til selvbetjeningsløsninger i kontakten med det offentlige, lyder som sød lyrik i brancheforeningen IT-Branchens ører.

For den nuværende lave tilslutning til offentlige selvbetjeningsløsninger rimer ikke med mulige milliardbesparelser i den offentlige administration.
 
"Det er det eneste rigtige med konkrete og ambitiøse mål for digital kommunikation mellem borgerne og det offentlige. Uden digitalisering kan den offentlige velfærd ganske enkelt ikke hænge sammen fremover," siger administrerende direktør Morten Bangsgaard, IT-Branchen, om De Radikales 2020-udspil.

Logik for burhøns

IT-Branchen har længe sukket efter politisk handling.

Og ønsket er ikke blevet mindre, efter kommunerne har luftet skuffende tal for borgertilslutningen til selvbetjeningsløsningerne.

"Det er logik for burhøns, at brug af selvbetjening ikke kommer af sig selv. Det offentlige bør tage konsekvensen af de lave tal for selvbetjening," lyder det fra Morten Bangsgaard.
 
Han mener, at der både bør bruges gulerod og pisk, hvis danskerne skal lokkes til tasterne, som De Radikale håber på.
 
"Danskere, der bruger selvbetjening, bør blive belønnet eksempelvis med kontante rabatter eller komme forrest i køen. Omvendt bør der opkræves gebyr eller garanteres en langsommere svartid for dem, som ikke bruger selvbetjening," udtaler Morten Bangsgaard.
 
Mails er populære
Netop kontante og tidsmæssige fordele for at spare det offentlige administrationsomkostninger har flere gange været nævnt i debatten for den øgede brug af selvbetjening, som hele det politiske spektrum taler varmt for.
 
Endnu har ideen om kontant forskelsbehandling ikke fået massiv gennemslagskraft, da mange politikere hidtil har anset belønningerne som en håndsrækning til de it-kyndige og samtidig som en straf til de knap så it-erfarne danskere.
 
Hvor it-kommunikationsparate danskerne er i borgerhenvendelserne, afslører tal fra Kommunernes Landsforening (KL).

40 procent af borgerhenvendelserne sker via digitale kanaler - primært via e-mail og sekundært på digital post - mens 60 procent af danskerne ringer, møder frem eller sender et brev.

Kun mellem to til seks procent benytter sig af digital selvbetjening i dag.
 
Kun et skridt på vejen
Morten Bangsgaard glæder sig over, at der er en stigning i brugen af mails og digital post, men slår samtidig fast, at e-mails kun er et skridt på den digitale vej. 

Prisen for håndtering af mails og den digitale selvbetjening ligger nemlig på henholdsvis 120 kroner og fem kroner. Og den forskel har stor betydning, når danskerne henvender sig til staten og kommunerne helt op mod 50 millioner gange om året.

"Der bliver ingen gevinst at hente, hvis det offentlige ikke tager skridtet videre fra e-mail til selvbetjening. Den markante forskel (på mails og selvbetjening, red.) bør danskerne også kunne mærke, når de henvender sig til det offentlige," lyder argumentet fra Morten Bangsgaard om kontant forskelsbehandling i de digitale borgerhenvendelser.
 
Tvungen selvbetjening på vej
For at indløse det store potentiale for selvbetjening, har der flere gange også været forslag fremme om at gøre selvbetjeningsløsningerne obligatoriske at bruge, mens det samtidig skal blive vanskeligere at komme igennem til hjælp via telefonen og i borgerservicecentret.
 
KL har allerede barslet med forslag om at gøre selvbetjening obligatorisk på udvalgte områder, som man også kender det fra udfyldelsen af selvangivelsen på Skat.dk eller ansøgningen om SU-stipendier.
 
Alligevel har KL tidligere erkendt, at der mangler meget på brugervenlighedsområdet, hvis de digitale selvbetjeningsløsninger også skal blive en succes hos danskerne.

Læs også:
Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

KL: Vi har undervurderet usability i selvbetjeningen

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly