Artikel top billede

Skat holder daglige møder med CSC: Vi er bekymrede

Skat er bekymret for den storstrejke, som starter hos CSC onsdag. Andre kunder er mere rolige, men følger situationen tæt.

Efter mere end tre måneders konflikt mellem it-giganten CSC og it-fagforbundet Prosa er den længe ventede storkonflikt mellem parterne fra i morgen en realitet, med mindre parterne i løbet af døgnets resterende timer finder en løsning.

Fra starten har kunderne generelt følt sig godt informeret og trygge trods udsigten til den 1. juni, hvor opsigelsen af en fredsaftale betyder, at op mod 400 Prosa-organiserede SCC-ansatte går i konflikt.

Den tryghed var imidlertid omvendt proportional med antallet af dage til konflikten, har nogle af CSC's kunder tidligere fortalt Computerworld.

En rundringning til en række af CSC's kunder her mindre end et døgn, før konflikten for alvor starter, viser forskellige grader af bekymring.

SKAT er bekymret

Hos Skat fortæller it-direktør Preben Bialas, at myndigheden stadig har problemer som følge af den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse til påske, hvor 13 mand gik hjem fra de såkaldte kundegrupper.

"Jeg kan konstatere, at vi har mærket meget til det. Derfor er vi selvfølgelig bekymrede," siger Preben Bialas. 

Han fortæller, at CSC har oplyst Skat om, at virksomheden ikke forventer, at eskaleringen af konflikten kommer til at berøre driftsafviklingen hos Skat.

"Men selvom de siger det, er vi selvfølgelig ligesom andre kunder naturligt bekymrede og har derfor et beredskab og et mødeforum med CSC, hvor vi to gange om dagen drøfter afviklingen af vores jobs," siger Preben Bialas.

Desuden holder Skat ifølge it-direktøren "meget, meget hyppige møder på topchef-plan".

Han fortæller, at den kundegruppe hos CSC, som betjener Skats systemer, i øjeblikket ikke er betjent af personale, som er organiseret hos Prosa.

Særlig beredskabsplan

Hos CPR-registeret, der har opsagt en million-kontrakt med CSC som følge af konflikten, har efter Prosas nej til en ny overenskomst med CSC ikke sat noget ekstra i værk i forhold til konflikten, fortæller Carsten Grage, der er kontorchef på CPR-kontoret.

Derfor er ikke sket nogen ændringer i forhold til de udmeldinger, som CPR-kontoret tidligere har givet til alle brugerne af CPR, nemlig at CSC har meddelt, at driften også vil være stabil efter den 1. juni.

"Og vi har ikke noget grundlag for at anfægte, at de har foretaget de afhjælpnings-foranstaltninger som skal til for at sikre driften," sige Carsten Grage.

Han fortæller, at CPR-registeret har en særlig beredskabsplan for afholdelsen af et Folketingsvalg. Blandt andet kører kontoret med jævne mellemrum valglisten for CPR-systemet, fortæller han.

Desuden har CPR-registeret meddelt kunderne, at de bør træffe de foranstaltninger, som de hver især finder nødvendige i forhold til at sikre de opgaver, de har ansvaret for.

"Men vi må konstatere, at i løbet af de tre måneder, konflikten har varet, der har det kørt stabilt," siger han og kalder systemet "velafprøvet" og fortæller, at det har været i drift i lang tid.

"Så risikoen ved at skifte bemandingen ud er mindre end ved et system, som lige er sat i produktion," siger Carsten Grage.

Forsvaret: Fælger situationen nøje
Hos Forsvarets Koncernfælles IT (FKIT) er situationen her dagen før konflikten mellem CSC og Prosa bliver udvidet stort set identisk, fortæller stabschef Lars Bæhr.

"Nu er det jo sådan, at it går jo ikke ned, fordi mennesker ikke piller ved det. Det er tværtimod en sikkerhed for, at det måske kører endnu bedre," spøger Lars Bæhr. 

Med mere alvor i stemmen fortæller han, at der foreligger nogle "rigtig gode planer" fra CSC omkring kørslen af systemerne i fremtiden.

"Selvfølgelig følger vi situationen nøje, og vi havde da også håbet på en fredelig løsning, men vi er fortsat ganske rolige. Vi har ikke nogen forventninger om, at der sker noget med tilgængeligheden af de systemer, CSC håndterer for os," siger Lars Bæhr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere