Sådan kan kommunerne få styr på it-integrationen

Ny leverandør-forening har en klar plan for, hvordan kommunerne kan undgå bøvl og problemer med it-integration mellem forskellige leverandørers systemer. Se den her.

Artikel top billede

Læs også:

It-råd advarer mod offentlige cloud-løsninger

Disse gaver fra dine it-leverandører skal du sige nej til

Det skal være slut med dobbelt-indtastninger og bøvl med system-integrationen ude i landets 98 kommuner.
 
Det mener en helt nystiftet forening, Kommunal Leverandør Forum Danmark, som vil udstede garantimærkninger, når specifikke systemer til det offentlige beviseligt er blevet integreret med en efterfølgende gevinst ude i kommunerne.
 
"Hvis X-købing vil integrere et arbejdsmarkedssystem fra Medialogic og en ESDH-løsning fra Fujitsu for at undgå dobbeltarbejde, så er ideen med foreningen, at de to leverandører finder ud af, hvordan deres systemer skal integreres med hinanden," siger stifter og idémand bag foreningen, markedsdirektør Christian Torp fra Fujitsu.
 
Han understreger samtidig, at det ikke er selskaberne, der får tildelt Integrationsmærket.

Det er derimod selskabernes helt konkrete it-produkter, for eksempel en ESDH-løsning og et arbejdsmarkedssystem, som leverandører ved, kan arbejde sammen.
 
Ét API til flere systemer
Helt praktisk udarbejder leverandører en eller flere softwaregrænseflader (API'er), der kan sørge for integrationen mellem et eller flere systemer.  

"Vores forening skal ikke blande sig i, om leverandørerne bygger ét eller flere API'er alt afhængig af, hvor intelligent og generisk de kan gøre det. Det må leverandørerne selv bestemme," siger Christian Torp.

Han fortæller samtidig, at som talsmand for en af foreningens medlemmer (Fujitsu) vil han dog anbefale kun at bygge ét API på grund af udviklings-omkostningerne til hver enkelt API.
 
"Der er rigtig mange leverandører, der har API'erne i forvejen. Og som softwareleverandør skal man også kunne se en forretning i at udarbejde en ny snitflade til sit produkt, så det kan integreres med andre løsninger," bedyrer Christian Torp. 
  
Læs også:

It-råd advarer mod offentlige cloud-løsninger

Disse gaver fra dine it-leverandører skal du sige nej til

Læs også:

It-råd advarer mod offentlige cloud-løsninger

Disse gaver fra dine it-leverandører skal du sige nej til

Knap en måned efter stiftelsen har Kommunal Leverandør Forum Danmark syv medlemmer.

Men det er foreningens plan at skrabe så mange medlemmer sammen, så også den absolutte elite inden for softwareleverancer til kommunale kontorer kan reklamere med sine integrationsløsninger.

"Efter sommerferien er det planen at indkalde alle offentlige leverandører til et åbent møde, og der håber vi da også at se selskaber som IBM, Microsoft og KMD," forklarer Christian Torp.

Han påpeger, at foreningens medlemmer vil få rig mulighed for at reklamere med deres konkrete løsninger, hvor kommunerne allerede har undgået it-bøvl omkring integrationen med it-løsninger fra konkurrerende virksomheder.

"På hjemmesiden vil vi desuden udstille, hvilke løsninger kommunerne har valgt, hvilken værdi de har givet til kommunerne og sandsynligvis også en angivelse på de konkrete kommuner, hvis vi kan anskaffe kommunernes tilladelse til det," siger Christian Torp.

Nye standarder?

At en leverandør kan markedsføre sig på at skabe integrationsvenlige løsninger lugter lidt af det standard-arbejde, som eksempelvis Dansk Standard, IT- og Telstyrelsen og KL arbejder med.

Alligevel er sammenligningen ikke helt i øjet.

"Hele foreningens formål er at tilvejebringe praktiske løsninger som et tillæg til det standardiseringsarbejde, der foregår i flere offentlige myndigheder," lyder det fra Christian Torp.

Han mener desuden, at løsninger fra Kommunal Leverandør Forum Danmark adskiller sig væsentligt fra standardarbejdet ved at fremvise konkrete resultater af system-integrationer i stedet for at diskutere, hvordan integrationen bør virke fremover.

Læs også:

It-råd advarer mod offentlige cloud-løsninger

Disse gaver fra dine it-leverandører skal du sige nej til

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S