Derfor har Google ikke noget telefonnummer

Google spytter nye webtjenester ud ligeså hurtigt som kuglerne fra et maskingevær. Vi vil gøre alverdens information tilgængelig, lyder det fra søgegiganten. Det gælder bare ikke Googles telefonnummer.

Gmail, Buzz, Maps, Picasa, Chrome...og vi kunne blive ved.

Det er lang tid siden, Google blot var en søgemaskine, og i dag er virksomheden storproducent af gratis webtjenester.

Missionen går ud på at gøre alverdens information lettilgængelig - og formentlig også score nogle annoncekroner undervejs.

Det er dog ikke al information, der er lige let at finde på Google. Du skal eksempelvis ikke regne med at finde virksomhedens danske telefonnummer.

Så selv om Googles gratis tjenester benyttes af massevis af danskere hver dag, er det ikke muligt at ringe op for at få support eller hjælp til et teknisk problem.

- Man kan altid komme i kontakt med os, men det foregår på mail. Vi skaber mange gratis produkter, men vi kan ikke stille service til rådighed. Google er i kontakt med en milliard mennesker i grove træk, og hvis vi skulle have service på alle de her produkter, så skulle vi være 200 millioner ansatte. Og det er vi altså ikke hos Google, lyder det fra Peter Friis, som er direktør for Google Danmark.

Google frygter, at virksomheden vil blive bombarderet med henvendelser fra brugerne, hvis den offentliggør et telefonnummer - og måske er det ikke helt uden grund. Ifølge Peter Friis får det danske Google-kontor i København adskillige henvendelser hver dag, hvor folk møder op for at få hjælp.

Det kan være alt fra at ændre kodeord på Gmail-kontoen til at forny abonnementer på forskellige websider, som slet ikke har noget at gøre med Google.

- Men vi kan ikke gøre noget. På vores kontor har vi samme muligheder, som brugerne har på nettet, forklarer han og tilføjer:

- Der er nogle, som er vant til at få service, hvis de betaler for en tjeneste. Men vores produkter er gratis. Det er noget, vi stiller til rådighed. Hvis du føler, du har brug for en dybere service-oplevelse, så er der altid alternativer derude, forklarer Peter Friis.

Helt telefonløs er Google dog ikke. Søgegiganten har telefonnumre til sine medarbejder, og der er også særlige servicetelefonnumre til kunder, der betaler for specifikke Google-tjenester.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S