Gmail, Buzz, Maps, Picasa, Chrome...og vi kunne blive ved.
Det er lang tid siden, Google blot var en søgemaskine, og i dag er virksomheden storproducent af gratis webtjenester.
Missionen går ud på at gøre alverdens information lettilgængelig - og formentlig også score nogle annoncekroner undervejs.
Det er dog ikke al information, der er lige let at finde på Google. Du skal eksempelvis ikke regne med at finde virksomhedens danske telefonnummer.
Så selv om Googles gratis tjenester benyttes af massevis af danskere hver dag, er det ikke muligt at ringe op for at få support eller hjælp til et teknisk problem.
- Man kan altid komme i kontakt med os, men det foregår på mail. Vi skaber mange gratis produkter, men vi kan ikke stille service til rådighed. Google er i kontakt med en milliard mennesker i grove træk, og hvis vi skulle have service på alle de her produkter, så skulle vi være 200 millioner ansatte. Og det er vi altså ikke hos Google, lyder det fra Peter Friis, som er direktør for Google Danmark.
Google frygter, at virksomheden vil blive bombarderet med henvendelser fra brugerne, hvis den offentliggør et telefonnummer - og måske er det ikke helt uden grund. Ifølge Peter Friis får det danske Google-kontor i København adskillige henvendelser hver dag, hvor folk møder op for at få hjælp.
Det kan være alt fra at ændre kodeord på Gmail-kontoen til at forny abonnementer på forskellige websider, som slet ikke har noget at gøre med Google.
- Men vi kan ikke gøre noget. På vores kontor har vi samme muligheder, som brugerne har på nettet, forklarer han og tilføjer:
- Der er nogle, som er vant til at få service, hvis de betaler for en tjeneste. Men vores produkter er gratis. Det er noget, vi stiller til rådighed. Hvis du føler, du har brug for en dybere service-oplevelse, så er der altid alternativer derude, forklarer Peter Friis.
Helt telefonløs er Google dog ikke. Søgegiganten har telefonnumre til sine medarbejder, og der er også særlige servicetelefonnumre til kunder, der betaler for specifikke Google-tjenester.