Bredbåndsfirma: Hvor bliver kunderne af?

Energi Fyn Bredbånd har ekstraordinært afskrevet investeringer for 75 millioner kroner og satser nu på, at vinden er vendt, og at kunderne snart melder sig i store tal.

Artikel top billede

Foto: Dansk Bredbånd

"Kunderne har været endog meget tilbageholdende overfor tilslutning til fibernettet," skriver Energi Fyn Bredbånd i sin regnskabsberetning.

Udover tilbageholdende kunder er der samtidig økonomisk krise og "skærpet konkurrence i telebranchen".

Nej, det er ikke nemt at være teleselskab, og det er heller ikke nemt at være bredbåndsleverandør.

Energi Fyn Bredbånd har noteret sig det ene massive underskud efter det andet de senere år, og sidste års regnskab var godt nok bedre, men stadig med bloddryppende rød bundlinje i størrelsesordenen minus 11,4 millioner kroner.

Hvis ikke selskabet havde afskrevet ekstraordinært i 2009, ville underskuddet sandsynligvis have ligge noget tættere på minus 100 millioner kroner, hvor det i 2009 endte på minus 82,1 millioner. Udover afskrivninger har Energi Fyn Bredbånd også fyret godt og vel et dusin medarbejdere.

Massive afskrivninger

Helt konkret foretog Energi Fyn Bredbånd en ekstraordinær afskrivning på 50 millioner i 2008, 75 millioner kroner i 2009, og i alt er der afskrevet mere end 100 millioner kroner alene i 2009 og 2010.

Samtidig med den store afskrivning på 75 millioner fik virksomheden et tilskud fra sin ejer Energi Fyn Holding på 250 millioner kroner, der skal "sikre den fremtidige økonomiske fremtræden."

"Den ekstraordinære afskrivning skal ses på baggrund af den samfundsøkonomiske udvikling, der har vist, at tilslutningerne til fibernettet sker langsommere end forventet," lyder det fra bredbåndsdirektør Carsten Hansen, Energi Fyn Bredbånd.

Han understreger, at der i 2010 alene var tale om ordinære afskrivninger, "hvilket vi forventer vil være tilfældet fremover".

Waoo! styrker kundetilgangen

For yderligere at styrke forretningen og få flere kunder gik Energi Fyn Bredbånd ind i Waoo!-samarbejdet i slutningen af 2010.

"Vi kan se, at kendskabet til Waoo! styrker kundetilgangen. Samfundsudviklingen og den generelle teknologiske udvikling underbygger vores tro på, at investeringerne er rigtige," siger Carsten Hansen, der anser den forventede økonomiske udvikling for at være en "strategisk konkurrenceparameter".

Konkurrenterne udtaler Carsten Hansen sig ikke om, men enhver der kan tilbyde en fiberforbindelse, og som ikke er med i Waoo, er principielt en konkurrent.

Selskabet forventer også i år et negativt resultat på trods af stærkt reducerede omkostninger, men forventer, at der "inden for en kortere årrække vil være positive cash flows fra selskabet".

Hvad der helt konkret menes med en 'kortere årrække', ønsker bredbåndsdirektør Carsten Hansen ikke at udtale sig om.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S